Air France-KLM gaat verder besparen

Air France-KLM-topman Alexandre de Juniac (midden) gaat meer inzetten op zijn budgetdochter in Europa. ©ANP

Air France-KLM heeft een nieuw plan om tegen 2020 nog meer te snoeien in de kosten. Dat moet Europa's tweede luchtvaartmaatschappij helpen om in het moeilijke economische klimaat te concurreren met lageprijzenspelers. Als onderdeel van het plan zal de luchtvrachtdivisie worden afgeslankt.

Het Frans-Nederlandse luchtvaartconcern zag de omzet in het tweede kwartaal met 1,4 procent dalen tot 6,45 miljard euro. Het effect van een reeks kostenbesparingen hielp de groep wel aan een hogere bedrijfswinst, die steeg van 84 naar 238 miljoen euro. Dat is beter dan verwacht door analisten, maar feit blijft dat het niet voldoende was om het verlies uit het eerste kwartaal te compenseren: de eerste jaarhelft werd nog steeds afgesloten met een negatief operationeel resultaat van 207 miljoen euro.

Begin deze maand moest de groep nog een winstwaarschuwing uitsturen. De eerdere verwachting van een ebitda (bedrijfswinst voor afschrijvingen) van 2,5 miljard euro over het hele jaar werd verlaagd tot 2,2 à 2,3 miljard euro.

Onder de streep bleef in het tweede kwartaal een nettoverlies staan van 6 miljoen euro, tegen 158 miljoen euro een jaar eerder. Daarin zit een afschrijving van 106 miljoen euro verwerkt op bezittingen van de nog altijd verlieslatende vrachtdivisie.

Air France-KLM lijdt onder de zwakke economie in Europa en de harde concurrentie. Rampen als die met vlucht MH17 van Malaysia Airlines maken het er niet makkelijker op voor de luchtvaartsector, zegt topman Alexandre De Juniac in een toelichting. Of de vliegramp in Oekraïne gevolgen heeft voor de vraag naar vliegreizen, is evenwel nog niet te zeggen.

Met een nieuw strategisch plan voor 2020 wil De Juniac nog meer kostenbesparingen en efficiëntieverbeteringen doorvoeren. Budgetdochter Transavia zal in Europa een centralere rol krijgen op routes die vooral op de vakantiereiziger gericht zijn. In luchtvracht wil Air France-KLM een speler van betekenis blijven, maar het aantal pure vrachttoestellen zal wel werden worden verkleind. Een volledige verkoop of uitfasering sloot De Juniac evenwel uit.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud