Air France-KLM kiest voor Canadese outsider als CEO

De luchtvaartmaatschappij zat al sinds mei zonder CEO nadat de vorige topman ontslag nam na een loonconflict met de vakbonden. ©REUTERS

De luchtvaartmaatschappij Air France-KLM kiest voor Benjamin Smith als nieuwe topman, de eerste niet-Franse CEO in de geschiedenis van het bedrijf.

Benjamin Smith, tot nu de operationeel directeur van Air Canada, vult het vacuüm bij Air France-KLM in nadat het bedrijf sinds mei zonder CEO zat. Toen stapte Jean-Marc Janaillac op nadat de vakbonden een ultiem voorstel voor loonsverhoging hadden verworpen.

Benjamin Smith. ©REUTERS

De naam van de 46-jarige Smith deed al langer de ronde. Hij zal eind september aan zijn nieuwe baan beginnen. De Canadees wacht de zware taak om met de vakbonden te onderhandelen over het loongeschil. Eerder dit jaar legden de piloten al meermaals het werken neer omdat Air France-KLM weigerde aan hun salariseisen te voldoen.

Dat belooft een moeilijke oefening te worden. Toen de naam van Smith begon te circuleren voor de opvolging van Janaillac, lieten de vakbondsleiders zich al negatief uit over een mogelijke benoeming. De bonden noemden het onder meer 'ondenkbaar' dat er een buitenlandse CEO aan het roer zou komen. Dat Smith 3,3 miljoen euro per jaar zal verdienen, meer dan zijn voorganger, zal de gemoederen niet bedaren.

De Canadees wacht de zware taak om met de vakbonden te onderhandelen over het loongeschil.

De Franse overheid, die een belang van 14 procent in de luchtvaartgroep heeft, reageert positief. Minister van Economie Bruno Le Maire en minister van Transport Elisabeth Borne hebben het in een gezamenlijke verklaring over de ervaring van Smith en zijn capaciteiten om hervormingen te realiseren. 

Andere belangrijker aandeelhouders, zoals Delta Air Lines en China Eastern (elk met 8,8 procent), drongen aan op de aanstelling van een ervaren outsider die de sector goed kent. 

Air France-KLM heeft er tot dusver een belabberd jaar op zitten. Op de beurs van Parijs verloor het aandeel al meer dan 36 procent. De stakingsgolf tastte de cijfers van het bedrijf flink aan. In de eerste helft van 2018 ging al 335 miljoen euro verloren door de stakingen. 

'Ik ben me heel goed bewust van de uitdagingen waar Air France-KLM voor staat', zegt Smith, die Frans spreekt, in het persbericht. 'Ik ben ervan overtuigd dat de teams alle sterkte hebben die nodig is om succesvol te zijn.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content