Air France-KLM kiest voor ‘grote besparingen'

©ANP

De Frans-Nederlandse luchtvaartmaatschappij Air France-KLM wil extra besparen en zet het mes in geplande investeringen. Tegenvallende inkomsten en een zwakke euro dreigen het positieve effect van de lage olieprijs teniet te doen.

Europa’s tweede grootste luchtvaartmaatschappij, die vorig jaar drie keer een winstwaarschuwing de wereld instuurde, kondigt de maatregelen aan samen met de publicatie van een lagere omzet en winst. De jaaromzet zakte met 2,4 procent tot 24,912 miljard euro, ondanks een toename van het aantal passagiers met 1,3 procent. De operationele kasstroom (ebitda) zakte met 266 miljoen tot 1,589 miljard euro. Analisten hadden gemiddeld gerekend op 1,671 miljard euro. Het nettoverlies kwam uit op 198 miljoen euro.

Hoewel de lagere olieprijzen in principe een gunstig effect hebben op de kosten in de luchtvaart, toont Air France-KLM zich toch bezorgd over de impact van de zwakke euro en van de overcapaciteit op sommige langeafstandsvluchten. Bovendien moest het bedrijf afrekenen met een dure staking van zijn Franse piloten.

De Frans-Nederlandse groep is van plan om zijn onlangs gelanceerde strategische plan, Perfiorm 2020, nog bij te spijkeren. Er moeten ook nog eens 800 jobs verdwijnen met vrijwillige vertrekregelingen. Air France-KLM wil tot en met 2017 de kosten met gemiddeld 1,5 procent per jaar reduceren. Eerder was een doelstelling van ‘1 à 1,5 procent’ naar voren geschoven. Voor dit jaar rekent het bedrijf op een kostenreductie met 1 tot 1,3 procent, goed voor 250 à 300 miljoen euro besparingen.

De nettoschuld moet tegen eind dit jaar worden teruggedrongen tot 5 miljard euro, tegenover 5,41 miljard op het einde van 2014. De verhouding van de nettoschuld tot de ebitda voor lease-uitgaven (ebitdar) mag eind 2017 rond de 2,5 uitkomen. Dat is een versoepeling van de eerdere doelstelling om onder die lat van 2,5 keer uit te komen.

Huwelijk

Intussen blijft het wat wringen in het soms gespannen huwelijk tussen de Franse en de Nederlandse luchtvaartmaatschappijen. Topman Pieter Elbers van KLM laat tegenover het persbureau ANP duidelijk verstaan dat hij niet gediend is met de druk van de Fransen om de groepsactiviteiten nog meer in Parijs te concentreren.

‘Met het samenvoegen van wat kantoorfuncties alleen gaan we de beoogde besparingen niet halen. We moeten ons focussen op grote besparingen’, verklaarde Elbers. ‘Door de dagelijkse operatie slimmer en handiger aan te pakken valt veel meer winst te behalen dan door links en rechts te besparen op bijvoorbeeld het aantal juristen op het hoofdkantoor.’

Elbers gaat daarmee in tegen de plannen van het moederbedrijf in Parijs om meer kantoorafdelingen van Amstelveen naar Parijs te halen. ‘Op veel terreinen werken we prima samen, en dat levert aan beide kanten zeker voordelen op, maar er zijn grenzen aan wat je centraal kunt regelen’, vindt de Nederlander. Hij wijst erop dat het hoofdkantoor van KLM in Amstelveen maar zo’n 800 werknemers telt, op een totaal bij de groep van 33.000 mensen. ‘Daar zit dus echt niet het merendeel van de kosten.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud