Air France-KLM niet uit sukkelstraatje

Alexandre de Juniac heeft nog niet veel potten kunnen breken sinds hij CEO werd. ©REUTERS

De Frans-Nederlandse luchtvaartgroep moet nog maar eens een bijkomend besparingsprogramma lanceren, nadat hij het voorbije kwartaal weer dieper in het rood belandde

Nog eens 300 miljoen euro wegsaneren uit het administratief waterhoofd en een afgeslankt winteraanbod zijn de remedies die CEO Alexandre de Juniac dit keer naar voor schuift. Maar hij dringt vooral aan bij de piloten om tegen einde september eindelijk tot een akkoord te komen over een productiviteitsverbetering, zonder hetwelk 'ingrijpende maatregelen' moeten genomen worden. En dat betekent onvermijdelijk opnieuw routes snoeien in het intercontinentaal netwerk.

De operationele winst van het voorbije kwartaal zat dan wel bijna op schema - een ebitda van 569 miljoen tegen een marktconsensus van 575 miljoen - maar netto dook de groep voor 79 miljoen in het rood. Een jaar eerder haalde Air France-KLM  een ebitda van 641 en een nettoverlies van slechts 11 miljoen. Na een half jaar staat er een nettoverlies van 638 miljoen in de boeken, een verslechtering met 19 miljoen in vergelijking met 2014.

'We zijn verplicht bijkomende maatregelen te nemen'
Alexandre de Juniac
CEO Air France-KLM

En dat ondanks een hele reeks besparings- en herstructureringsmaatregelen in het kader van Perform 2020. Bij KLM werden al akkoorden gesloten met het personeel om de productiviteit te verhogen en lagekostendochter Transavia - eveneens Nederlands - breidt zijn aanbod vanuit Parijs uit tot 47 bestemmingen. 'Dat dit weinig oplevert, verplicht ons om onmiddellijk bijkomende maatregelen te nemen', aldus de Juniac in een mededeling.

Dat betekent dat zwaar verlieslatende routes onmiddellijk zullen gesloten worden en dat het aanbod voor de komende winter (november-maart) zal ingekrompen worden. De lopende besparingsmaatregelen versneld uitgevoerd en geïntensifiëerd worden. Cruciaal daarin zijn de onderhandelingen met de Franse vakbonden, vooral dan bij de piloten, die de Juniac einde september wil rond hebben. Eerder al stemden de Nederlandse bonden bij KLM in met het optrekken van de productiviteit.

Het uitblijven van een resultaatsverbetering is des te verontrustender omdat de olieprijs al een hele tijd laag ligt. Brandstof maakte tot voor de forse daling van de oliemarkten tot één derde uit van de operationele kosten. Maar die 'winst' ging volledig verloren door een duurderde dollar - kerosine wordt betaald in dollar - en de felle concurrentie waardoor de druk op de ticketprijzen hoog bleef. Het aandeel sloot gisteren in Parijs op 6,59 euro.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud