Air France-KLM verkoopt CityJet

De toenmalige CEO van VLM Airlines in 2010, bij het 'afscheid' van een toestel dat overspoten ging worden met de CityJet-kleuren. (foto HH) ©Bram Saeys/Hollandse Hoogte

De luchtvaartmaatschappij CityJet, een dochter van Air France-KLM, wordt verkocht aan de Duitse groep Intro Aviation. CityJet is de maatschappij waarin Air France-KLM enkele jaren geleden ook de VLM integreerde.

CityJet is de grootste klant van London City Airport, de luchthaven het dichtst bij het Londense zakencentrum, en bedient vandaaruit een twintigtal steden in Europa, waaronder Antwerpen. Het maakt ongeveer 480 vluchten per week met een vloot van 38 vliegtuigen.

Pro memorie: de Vlaamse Luchtvaartmaatschappij (VLM) die in 2007 overgenomen is door Air France-KLM - en toen winstgevend was - werd in 2009 geïntegreerd in CityJet. 

Air France zette zijn dochterbedrijf in september al in de etalage. Het nieuwsagentschap Bloomberg meldt nu dat er een voorakkoord over een verkoop is bereikt met Intro Aviation. De definitieve beslissing hangt af van het boekenonderzoek, maar zou er binnen een maand kunnen komen.

CityJet doet het al een tijd niet goed. Dat het zich sterk richt tot zakenlui en bankiers, met de rist verbindingen naar London City, is in de economische crisis geen hulp. Volgens de recentste gegevens - Air France geeft geen aparte cijfers meer in zijn jaarrapporten - boekte CityJet in de negen maanden tot december 2011 een verlies van 6,2 miljoen euro op een omzet van 238 miljoen.

Koper

Intro Aviation werd mede opgericht door ondernemer Hans-Rudolph Wöhrl, die in de jaren 70 samen met zijn broer de leiding van de gelijknamige Duitse kledingketen overnam van hun ouders. Kort daarna werd de amateurpiloot ook als ondernemer actief in de luchtvaart. Hij richtte de regionale maatschappij Nürnberger Flugdienst (NFD) op, die in 1992 met Deutschen Regionalflug fuseerde tot Eurowings.

In 2003 herbegon Wöhrl in de luchtvaart via de overname van de Duitse dochter Deutsche BA (herdoopt tot DBA) van British Airlines, voor een symbolische euro, via zijn investeringsmaatschappij Intro. Nadat DBA gerendabiliseerd was, verkocht Intro het aan Air Berlin. Vervolgens werd een gelijkend scenario herhaald met de Düsseldorfse regionale maatschappij LTU.

Voor de 'petite histoire': het uitgebreide cv van Wöhrl vermeldt onder het titeltje 'flops' de investering in Saarland Airlines, enkele vestigingen van de kledingketen Wöhrl, en alle pogingen om een instrument te bespelen en een goede student te zijn.

Noch Air France-KLM noch Intro wilde commentaar leveren bij het nieuws.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud