Airbus snoeit extra hard in productie en personeel

Een Airbus-werknemer in de romp van een A320. ©Bloomberg

De Franse vliegtuigbouwer bouwt zijn productie met 40 procent af en schrapt duizenden jobs.

'We kunnen ons niet loskoppelen van de ontwikkelingen bij de luchtvaartmaatschappijen', verklaart Airbus-topman Guillaume Faury de ingreep in de Duitse krant Die Welt.

Airbus sprak eerder van een productievermindering met 30 procent, maar het wordt dus 40 procent - dit en volgend jaar. Van de meest verkochte vliegtuigreeks A320, het werkpaard van de groep, zullen nog 40 toestellen per maand gebouwd worden.

15.000
Ontslagronde
Er wordt gespeculeerd dat Airbus in zijn burgerluchtvaartpoot een op de zes jobs zal schrappen, 15.000 van de 90.000 banen.

Volgens CEO Faury wachten heel wat afgewerkte vliegtuigen op een koper. De luchtvaartmaatschappijen breiden hun vloot niet uit door de coronacrisis. Het zal volgens de topman tot eind 2021 duren voor de productie en de leveringen weer normale niveaus bereiken. 

De productieknip is nefast voor het personeelsbestand. Het precieze banenverlies wil de topman Faury pas eind juli bekendmaken, na overleg met de vakbonden. Er wordt gespeculeerd dat in de divisie burgerluchtvaart tot 15.000 van de 90.000 banen op de helling staan - een op de zes jobs.

'Het is een noodzakelijke aanpassing aan de enorm verlaagde productie', zegt Faury. 'Het gaat erom onze toekomst veilig te stellen.'

Belgische impact

De beslissing van Airbus kan een fall-out hebben in ons land dat heel wat toeleveranciers van de vliegtuigbouwers huisvest, waaronder Sabca, Sonaca, Asco en Solvay. De Belgische luchtvaartindustrie telt 50 bedrijven die 6.000 mensen tewerkstellen. Voor Sonaca in Gosselies is Airbus de belangrijkste klant. 

Eerder stond die sector onder druk door de veiligheidsproblemen met de Boeing 737 Max.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud