Airbus start assemblage A350

Het voorste en middelste deel van de romp van de A350 worden verbonden in de nieuwe assemblagefabriek in Toulous - fotot: EPA

In het eerste kwartaal haalde de Amerikaanse vliegtuigbouwer Boeing ruim vier keer meer nieuwe bestellingen binnen dan zijn aartsrivaal Airbus. De Europese constructeur is zopas gestart met de assemblage van zijn jongste telg, de A350. De Belgische industrie heeft daarin een niet onbelangrijk aandeel.

Airbus maakt zelf melding van 90 netto-orders. Bruto waren het er 100, maar de constructeur kreeg de voorbije drie maanden een annulatie binnen voor 10 A350-900’s. Boeing ontving, na aftrek van 28 annulaties, liefst 412 orders, vier keer meer dan Airbus en ook vier keer meer dan in dezelfde periode vorig jaar.

Boeing dankt dit mooie resultaat aan twee mega-bestellingen, met name 230 B737’s door het Indonesische Lion Air en 122 door Norwegian, de Noorse lagekostenmaatschappij. Het betreft de 737Max, de 737 die zal uitgerust worden met nieuwe, zuiniger motoren. Airbus bood al een jaar eerder de A320neo aan, die ook nieuwe motoren krijgt.

Airbus is niet verrast door de terugval van nieuwe orders omdat het in 2011 een boerejaar kende en liefst 1.200 A320neo’s verkocht. Nooit eerder werden op zo’n korte tijd – de neo wordt aangeboden sinds december 2010 – zoveel vliegtuigen verkocht. Nu is het dus de beurt aan Boeing dat de Max pas einde 2011 in zijn catalogus zette.

Opmerkelijk is wel dat Boeing Airbus ook voorbijgestoken is inzake leveringen. Boeing leverde 137 vliegtuigen aan zijn klanten, Airbus 'slechts' 131. Voor Boeing is dat een toename van de output van liefst 32 procent, bij Airbus gaat het maar om 10 procent.

A350

De Europese vliegtuigbouwer is deze week in Toulouse gestart met de eindassemblage van de A350, een tweemotorig vliegtuig voor de lange afstand, een concurrent van de B787 ‘Dreamliner’ van Boeing. Het voorste en middelste deel van de romp worden aan mekaar gezet, het achterste deel arriveert nog deze maand uit Hamburg.

Airbus claimt dat het nieuwe vliegtuig tot een kwart zuiniger zal zijn dan ‘bestaande vliegtuigen in dezelfde categorie’ en verwijst daarmee naar zijn eigen A330 en natuurlijk de B767 van Boeing. 70 procent van het toestel zal bestaan uit de nieuwste en lichtste materialen zoals composiet (53%), titanium en aluminiumlegeringen.

Het eerste type dat op de markt komt, is de A350-900 die 314 passagiers kan vervoeren tot 15.000 km. Tot nog toe kreeg Airbus hiervoor 368 orders binnen. Later komen nog de kleinere A350-800 en de grotere A350-1000. De eerste A350 zou voor de zomer van 2014 geleverd worden, negen maanden later dan aanvankelijk gepland.

België

Drie Belgische ondernemingen gaan alle aanvalsboorden - het voorste deel van de vleugel - maken voor de Airbus A350. Belairbus, dat de Belgische industrie vertegenwoordigt tegenover Airbus, tekende drie jaar geleden namens Asco, Sonaca en BMT daarvoor een contract met de Europese vliegtuigbouwer.

Het contract levert een omzet op van meer dan een miljard dollar of bijna 800 miljoen euro over een periode van acht jaar. Dat kan oplopen tot 2,5 miljard dollar over twintig jaar. Los van dat contract maakt Sabca ook onderdelen van de flaps of verliesboorden, het achterste deel van de vleugel. Alles samen staat de Belgische industrie voor 3 à 5 procent van de omzet van het A350-project.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud