Airbus stroomlijnt logistiek met Gentse traceertechnologie

©AFP

De Franse luchtvaartreus Airbus neemt de traceertechnologie van de Gentse start-up Sensolus over om duizenden onderdelen in de logistieke keten in het gareel te houden.

Op de vergadertafel in de krappe kantoren van Sensolus aan de Kortrijksesteenweg in Gent ligt een zwart bakje: 12 centimeter lang, 6 cm breed, amper 3 cm dik. Het is een onooglijk stukje technologie, maar de luchtvaartgigant Airbus gooit het met duizenden tegelijk en vergezeld van de nodige software in de strijd om de komende vier jaar de logistieke keten te optimaliseren.

‘Elk bedrijf, zowel een multinational als een kmo, beschikt over een resem onderdelen in zijn logistieke keten’, legt Sensolus-CEO Kristof Van Rattinghe uit. Het gaat zowel om functionele onderdelen, in dit geval vliegtuigonderdelen, als werkinstrumenten. Al te vaak bevinden die zich niet op de juiste plaats, raken ze ergens beschadigd of blijven ze onderbenut.

Sensoren

Sensolus bouwde traceertechnologie om dat efficiëntieverlies te elimineren. Sensoren kunnen te allen tijde doorgeven waar een onderdeel zit. Een bewegingssensor alarmeert bij onverhoedse bewegingen zoals een gekanteld pallet, een temperatuursensor doet hetzelfde als het te koud of te warm is.

‘Het bakje met de sensoren is als het ware een sticker die overal op geplakt kan worden en een stroom aan data over dat voorwerp levert’, stelt Van Rattinghe. Een platform in de cloud moet die data opvangen, zodat de eigenaar van het toestel uit de data leert. Sensolus werpt zich zo op als speler in het internet der dingen. Steeds meer toestellen worden op het net aangeschakeld om vanop afstand aangestuurd of gemonitord te worden.

De Gentenaars, die van vier stichters uitgroeiden naar een ploeg van twaalf medewerkers, hebben een heel traject afgelegd om hun product klaar te stomen voor de industrie. Positiebepaling is niet nieuw, maar in consumententoepassingen verloopt ze veelal via het energieverslindende mobiel internet.

het internet der dingen

Het internet der dingen is het fenomeen waarbij steeds meer toestellen, zowel in een consumentensetting als bij bedrijven, worden aangeschakeld op het net om ze vanop afstand te kunnen besturen. Een voorbeeld is uw thermostaat thuis die u al in de auto een graadje hoger kunt zetten voor u thuiskomt. De toestellen produceren zelf ook een stroom data en meldingen, die u vanop afstand kunt raadplegen.

De verwachtingen over het internet der dingen zijn immens. De marktonderzoeker Gartner schat dat er tegen 2020 20 miljard toestellen - van webcams over bewakingscamera’s tot babyfoons - aangesloten zijn op het internet. Helemaal onschuldig is dat niet. Een toestel dat is aangesloten op het net is vatbaar voor hackers.

Die werkwijze zou voor Sensolus een aanslag zijn op de levensduur van de technologie. ‘Een smartphone gaat hoogstens een dag mee zonder dat hij opgeladen hoeft te worden, het is voor bedrijven geen optie dagelijks de sensoren op duizenden paletten te vervangen.’

De Gentse starter vond zijn heil bij het Franse Sigfox, dat een zogenaamd ‘low power, wide range’-netwerk uitbaat. Dat netwerk is een zegen voor toestellen die niet continu online moeten zijn, maar enkel op gezette tijdstippen data doorsturen. Dat geldt ook voor de Sensolus-bakjes. ‘Onze sensoren hebben een levensduur van minstens drie jaar’, claimt Van Rattinghe.

Op de fundamenten van het Sigfox-netwerk konden Van Rattinghe, die luchtvaartingenieur van opleiding is, en de zijnen beginnen te bouwen. Dat ging beetje bij beetje. De technologie werd zelfs getest op een batterij kippen. ‘Of het nu gaat om containers, paletten, generatoren, compressoren of kippen, traceren is altijd hetzelfde’, blikt Van Rattinghe daarop terug.

In Vlaanderen vielen al 50 à 60 kmo’s voor de technologie van Sensolus. Met Airbus Group hebben de Gentenaars hun eerste megacontract beet. Veel details willen de partijen er niet over kwijt, maar het contract behelst de hele logistieke keten, toeleveranciers incluis.

De Gentse starter beklemtoont niet zomaar een ‘bakjesproducent’ te zijn voor Airbus. ‘De essentie zit in de combinatie met het achterliggende platform en de software.’ Sensolus vat het hele logistieke proces van Airbus in datapunten en geeft die daarna de tools, met een verwerkend platform en softwaretoepassingen, om daar nuttige inzichten uit te puren.

Deloitte Belgium maakte in 2015 deze video over Sensolus

Het grootste verschil tussen de kmo-klanten en Airbus zit in de manier waarop de data gepresenteerd worden. ‘In ons systeem is het mogelijk een melding te krijgen als een item zich niet in de juiste zone bevindt of als een machine onderbenut is’, zegt Van Rattinghe. Kmo’s zijn daar vragende partij voor, maar een gigant als Airbus wil die data geïntegreerd zien in zijn eigen systemen.

Kan een start-up die huist in krappe kantoren en zich bereddert met twaalf personeelsleden een vierjarig megacontract de baas? ‘De productie van de hardware besteden we natuurlijk uit aan een Vlaamse industriële speler. En onderschat niet hoeveel je kan doen met een kern van twaalf’, stelt Van Rattinghe. ‘Maar in de snel evoluerende markt zijn we wel op zoek naar durfkapitaal om sneller te schakelen.’

Inspirerende verhalen over en voor start-ups op www.tijd.be/startups

Lees verder

Gesponsorde inhoud

Partner content