Akkoord over reddingsplan Brussels Airlines

Net op de nationale feestdag is er witte rook voor Brussels Airlines, dat onder Belgische vlag kan blijven vliegen. ©BELGA

De federale regering en Lufthansa staan na meer dan drie maanden onderhandelen op een zucht van een akkoord over Brussels Airlines. De landing is voorzien voor dinsdagavond. Zowel aan Belgische als aan Duitse zijde moet nog een formeel 'ja' gegeven worden.

Het heeft heel wat voeten in de aarde gehad, maar de redding van Brussels Airlines lijkt nabij. De Belgische luchtvaartmaatschappij verkeert al weken in financiële problemen, omdat de toestellen door de coronacrisis aan de grond moesten blijven. Topman Dieter Vranckx kondigde onlangs nog in het parlement aan dat de kas zo goed als leeg is, en dat dringend financiële steun nodig is.

De onderhandelingen tussen Lufthansa en de Belgische staat sleepten de voorbije weken evenwel aan. Ze geraakten midden vorige week in een stroomversnelling nadat minister van Financiën Alexander De Croo (Open VLD) in het parlement druk zette op Lufthansa.

Maar net op de nationale feestdag is witte rook te verwachten. De twee partijen hebben een akkoord bereikt, maar de handtekeningen ontbreken nog.

Half miljard

460 miljoen
Reddingsoperatie
De reddingsoperatie van Brussels Airlines gaat in totaal 460 miljoen euro kosten. 290 miljoen daarvan komt van een lening van de Belgische staat.

Het ontwerpakkoord houdt in dat de federale regering aan Brussels Airlines 290 miljoen euro verstrekt in de vorm van een lening. Die zou tegen 2026 terugbetaald moeten worden. Daarbovenop engageert Lufthansa zich om 170 miljoen euro vers kapitaal – in cash – in zijn Belgische dochter te pompen. Het gaat dus om een reddingsoperatie van in totaal 460 miljoen euro of bijna een half miljard.

De financiële middelen zullen binnen Brussels Airlines blijven, en niet doorstromen naar Lufthansa zelf of naar andere dochterondernemingen van de Duitse groep. Die omvat ook de luchtvaartmaatschappijen Austrian Airlines, Swiss en Eurowings.

De Duitsers hebben zich geëngageerd om de hub en het hoofdkwartier van Brussels Airlines in Brussel te behouden, en de naam van de maatschappij en haar Belgische licentie te behouden (onder Belgische vlag te blijven vliegen dus). Die engagementen zijn juridisch bindend. Ook bij de redding van Austrian Airlines, de Oostenrijkse dochter van Lufthansa, ging de Duitse luchtvaartgroep soortelijke engagementen aan.

Onderpand

De aandelen Brussels Airlines dienen als onderpand voor de lening. Lees: als Brussels Airlines de lening niet (tijdig) terugbetaalt, dan krijgt de Belgische overheid de luchtvaartmaatschappij in handen. Dat mechanisme geldt ook bij het niet respecteren van de hierboven vermelde engagementen. De Belgische staat krijgt twee zitjes in de raad van bestuur van Brussels Airlines.

In ruil voor de steun van de overheid heeft Lufthansa toezeggingen gedaan inzake groei, jobs en de uitbreiding van de vloot van Brussels Airlines voor langeafstandsvluchten. De Duitsers investeren zoals gezegd 170 miljoen euro in hun Belgische dochter.

Brussels Airlines gaat een deel van het geld van de redding, zo'n 70 miljoen euro, gebruiken om zijn herstructureringsplan te bekostigen. Volgens dat plan sneuvelen zo'n 1.000 banen, of één op vier.

Bekrachtiging

De deal moet nog bekrachtigd worden door de raad van bestuur van Brussels Airlines en van Lufthansa, en door de federale ministerraad. Die heeft pas dinsdagavond plaats.

Ook de Europese Commissie moet nog haar fiat geven, alsook de Duitse regering. Die is sinds enkele weken aandeelhouder van Lufthansa.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud