American Airlines verlaat België

American Airlines staakt vanaf 1 november zijn activiteiten in België. Er zouden 33 jobs verdwijnen. De Amerikaanse luchtvaartmaatschappij is net geen kwarteeuw actief geweest in ons land.

Het nieuws werd bekendgemaakt door BBTK-secretaris Olivier Van Camp. De stopzetting werd mondeling meegedeeld, aldus de vakbondsman. De precieze reden is niet meteen duidelijk voor de BBTK-er. Volgens Van Camp verdwijnen alles samen 33 banen: in het kantoor in Brussel en op  Brussels Airport.

Het bericht komt zonder twijfel hard aan bij de medewerkers, maar voor wie de sector een beetje volgt, is het niet echt een verrassing. De combinatie van drie factoren deed American de das om: de concurrentie van Star Alliance, het gerechtelijk akkoord waarin de maatschappij zit én de Europese recessie.

American zit al sinds het najaar van 2011 in het zgn. 'Chapter 11', waardoor het beschermd is tegen zijn schuldeisers, maar waardoor het ook verplicht is het bedrijf voldoende te saneren om het weer levensvatbaar te maken. Verlieslatende lijnen hebben dan geen plaats in dat plan.

Overaanbod

Of en hoeveel de lijn Brussel-New York JFK verloor is niet duidelijk, maar de gemiddelde ticketinkomsten zullen niet hoog geweest zijn, primo omdat de Europese economie krimpt en secundo omdat er sinds de start van Brussels Airlines op die route in juni een overaanbod was op die route.

Eerder kondigde het Indiase Jet Airways, dat Brussel als Europese hub gebruikt, al aan dat het in september zijn route Brussel JFK voor bekeken houdt, het blijft wel vliegen op Newark. In november houdt American er dus ook mee op, maar zelfs dan blijft het aanbod behoorlijk met Brussels Airlines en Delta Air Lines op JFK en United Continental en Jet Airways op Newark.

Precies een jaar eerder, in november 2011, doekte American al zijn lijn Brussel-Chicago O'Hare op, omdat er overcapaciteit kwam op die route nadat United Continental er op begon te vliegen. United behoort net als Brussels Airlines tot de groep Star Alliance, die heeft uiteindelijk American de das omgedaan.

Brussels Airport profiteert volop van de synergieën die ontstonden door de toetreding van Brussels Airlines tot Star: het lokte onder meer Air Canada en United Continental naar Zaventem. Keerzijde van de medaille is dat maatschappijen van een andere alliantie die Brussel niet als hub gebruiken het moeilijk krijgen.

Leden van Star Alliance mogen immers niet samenwerken met leden van een andere alliantie. Die kunnen daardoor geen gecombineerde vluchten meer aanbieden vanuit Brussel naar de rest van Europa, waardoor hun product minder aantrekkelijk wordt.  Enkel grote luchthavens als Heathrow of Charles De Gaulle hebben daar geen last van.

Oudste

American was één van de oudste klanten van Zaventem. In mei 1989 ging het van start met Brussel-New York JFK en Brussel-Chicago O'Hare. Chicago is één van de grootste hubs van American in de VS. Chicago werd tussen 1997 en 2004 onderbroken, maar werd daarna bediend tot vorig jaar.

New York JFK werd sinds 1989 elke dag aangevlogen door American, enkel in september 2001, was er enkele dagen een onderbreking door de aanslagen in New York. In 1993 kwam er zelfs even een Brussel-Dallas bij maar die werd al na vier maanden opgedoekt wegens te verlieslatend.

American is één van de luchtvaartpioniers. Zijn allereerste lijnvlucht tussen St.Louis en Chicago, vond plaats op 15 april 1926 met aan de stuurknuppel een zekere Charles Lindbergh. De maatschappij hoopt voor het jaareinde uit Chapter 11 te raken en gaat dan mogelijk een fusie aan met US Airways..

Aangeslagen

Olga Jacob, sales manager van American Airlines in België, is zwaar aangeslagen. 'Nog voor de eerste vlucht van start ging in 1989 was ik er al bij. Mijn eerste bekommernis is nu een oplossing te zoeken voor mijn collega's'.

 

 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud