Amper Belgen in directie Eurowings

De top van Brussels Airlines wordt stevig door elkaar geschud. ©BELGA

In de nieuwe structuur van de Eurowings Group blijven veel managers van Brussels Airlines op post. De Belgen grijpen echter naast de topfuncties in Duitsland.

De integratie van Brussels Airlines in de Eurowings Group, de lagekostentak van de luchtvaartreus Lufthansa, krijgt stilaan vorm. De luchtvaartmaatschappij maakte deze week intern het organogram vanaf 1 januari bekend. 

Uit de nieuwe structuur, die De Tijd kon inkijken, blijkt dat bijna geen enkele Belg promotie maakt. Op het hoogste niveau van de Eurowings Group, die bestaat uit Eurowings en Brussels Airlines, zitten alleen Duitsers. 'We hebben één managementteam nodig', klinkt het.

Christina Foerster, de CEO van Brussels Airlines, leidt het competentiecentrum voor langeafstandsvluchten, waarvoor de Belgische tak de verantwoordelijkheid kreeg. In dat team krijgen de Belgen van Brussels Airlines de meeste topfuncties.

Maar in de andere directies van de Eurowings Group maken maar twee Belgen promotie. De Duitstalige Belg Andrea d'Haeseleer, de verantwoordelijke voor het cabinepersoneel van Brussels Airlines, wordt bevoegd voor de opleidingen binnen Eurowings. Accountingdirecteur Jan Derycke krijgt een topfunctie binnen de afdeling Financiën van de Eurowings Group. Maar cruciale functies zoals strategie, transformatie en prijszetting blijven stevig in Duitse handen. 

Wencke Lemmes, woordvoerster van Brussels Airlines spreekt van een mix tussen beide bedrijven. 'Het is duidelijk dat Brussels Airlines een actieve rol speelt binnen de groep', zegt ze.

Bertcoins

De top van Brussels Airlines in Brussel blijft grotendeels Belgisch. De opvallendste nieuwkomer is Bert Van Rompaey, de voormalige hr-directeur van de bank BNP Paribas Fortis. Van Rompaey verwierf bekendheid met innovaties als de units, intern 'Bertcoins' genoemd, die werknemers kunnen inruilen voor IT-materiaal, een bedrijfswagen, opleidingen of extra cash.

Bij Brussels Airlines krijgt Van Rompaey mogelijk meteen het lastige dossier van het pilotenstatuut op zijn bord. Na de tweedaagse pilotenstaking in mei onderhandelt de luchtvaartmaatschappij al maanden met de vakbonden over een betere verloning en werkritme. Op de deadline van 30 november was er nog altijd geen akkoord. 

Opvallend is dat Van Rompaey ook verantwoordelijk wordt voor de 'Cultural Change' binnen de Eurowings Group. Daarmee moet hij wellicht tegemoet komen aan Lufthansa-CEO Carsten Spohr, die eerder al eiste dat de werknemers van Brussels Airlines zich meer achter de integratie in Eurowings scharen. Ook Christina Foerster klaagde in een interview deze zomer dat Brussels Airlines te veel 'in zijn eigen kleine bubbel' zat. 

Leegloop

5
Brussels Airlines
De voorbije maanden verlieten zeker vijf 'vice presidents', al dan niet vrijwillig, Brussels Airlines.

Zo verdwenen de personeelsdirecteur Jan Vanoppré en de aankoopverantwoordelijke Danny Vanspringel, een vertrouweling van de ontslagen CEO Bernard Gustin, nog niet lang geleden uit het bedrijf. Ook Tim Kowalski, die pas vorig jaar, na een lange zoektocht, werd aangesteld als chef operations control, is weg. 

De cargoverantwoordelijke Alban François vertrok - net voor de verhuis van de vrachttak van Brussels Airlines naar Lufthansa Cargo op 1 september - naar de groentereus Greenyard. VP Controlling Vanessa Rentiers trok naar een filiaal van Bpost.

Brussels Airlines maakt zich naar eigen zeggen geen zorgen over de vele vertrekkers. 'De integratie leidt tot veranderingen', zegt woordvoerster Wencke Lemmes. 'Het is normaal dat niet iedereen zich daarin terugvindt en sommigen een nieuwe uitdaging willen.'

De grote stoelendans binnen de Eurowings Group werd voorafgegaan door een grote leegloop aan de top van Brussels Airlines. De voorbije maanden verlieten zeker vijf 'vice presidents', al dan niet vrijwillig, het bedrijf.

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud