Antwerpen zet drones in voor inspectie van havengebied

Met dronebeelden wil de haven snel incidenten op het spoor komen. ©BELGA

De Antwerpse haven zet de volgende drie maanden bemande drones in om controles en inspecties te doen in het havengebied.

Met haar 120 km2 is de Antwerpse haven een van de uitgestrekste ter wereld. Dagelijks voeren dokmeesters - sinds kort 'port authority officers' genoemd - met patrouillevaartuigen en dienstwagens controles en inspecties uit in dat immense gebied. Om hen bij die job te helpen zet het Antwerpse Havenbedrijf, dat instaat voor het beheer van de haven, vanaf nu tot minstens eind dit jaar bemande drones in.

Bij het project wordt samengewerkt met de federale overheidsdienst Mobiliteit en de European Maritime Safety Agency (EMSA). De EMSA levert de drone en de piloot die de drone vanop afstand bedient. Die piloot zal de dokmeesters op hun haventoer vergezellen.

De beelden van de drones, die vanop afstand toegankelijk zijn, moeten het mogelijk maken nog efficiƫnter inspecties uit te voeren en nog sneller in te grijpen bij calamiteiten, ongevallen of onveilige situaties. De beelden worden enkel gebruikt om toezicht te houden en worden om privacyredenen niet opgeslagen.

Olie

Volgens het Havenbedrijf kan de 'bird's eye view' van een drone via infraroodbeelden helpen bij het opsporen van olielekken of andere vormen van vervuiling, bij de controle van schepen - zijn ze goed aangemeerd? - of bij onveilige situaties op terminals.

'Drones zijn ook heel nuttig voor controles op plaatsen die niet altijd makkelijk bereikbaar zijn, zoals sluizen of bruggen', zegt een havenwoordvoerder. 'Onze haven is een complexe omgeving met onder meer sevesobedrijven, een grote chemische cluster, een kerncentrale en belangrijke oliestockage. Drones kunnen ons helpen die hele infrastructuur beter te beheren, te inspecteren en te controleren.' Voor alle duidelijkheid: het opsporen van drugs of drughandel wordt niet als een opdracht voor de drone gezien.

Het beeldmateriaal van de drones over olie-incidenten zal door de Universiteit Antwerpen gebruikt worden om algoritmes te trainen om automatisch olievervuiling te detecteren. Het EMSA-project loopt al zeker tot eind dit jaar. Daarna volgt een evaluatie.

Drones zullen in de nabije toekomst onmisbaar zijn voor een veilige haven.
Annick De Ridder
Antwerps havenschepen

'Drones zullen in de nabije toekomst onmisbaar zijn voor een veilige haven', zegt de Antwerpse havenschepen Annick De Ridder (N-VA). 'De samenwerking met de EMSA toont dat de haven de ideale omgeving is om innovatieve technologie als deze te testen.'

Safir

De Antwerpse haven nam vorig jaar deel aan het zogenaamde Safir-project. Daarbij voerden meerdere bedrijven uitgebreide testen uit in de haven om de haalbaarheid van bemande en onbemande drones - voor die laatste is er nog geen sluitende wetgeving - te onderzoeken. Dat ging van tests met pakketbezorging tot inspectievluchten en het ingrijpen bij noodsituaties.

'Dat was een succes en we hopen uiteindelijk tot een netwerk van autonome drones te komen', aldus het havenbestuur. Aan het Safir-project namen bedrijven deel als Unifly, Amazon Prime Air, de luchtverkeersleider Skeyes, Proximus, Elia en luchtvaartbedrijven als DronePort, Sabca, C-Astral, Tekever en Aveillant.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud