Antwerpse luchtvaartmaatschappij VLM in vereffening

Bart De Wever huldigde in januari nog feestelijk de lijn Antwerpen-Zürich in. ©BELGA

De luchtvaartmaatschappij VLM Airlines stopt onmiddellijk zijn activiteiten. De aandeelhouders hebben beslist om het bedrijf te vereffenen.

Moederholding SHS Aviation heeft vrijdag tijdens een buitengewone aandeelhoudersvergadering beslist de vennootschap te ontbinden en te vereffenen. 'De vereffening treedt onmiddellijk in voege', klinkt het.

Het nieuws komt niet onverwacht. Midden augustus kondigde VLM nog aan vijf verbindingen vanuit Antwerpen te schrappen. Het bedrijf hield enkel de interessante businessbestemmingen Londen City en Zürich over. Die worden nu ook stopgezet, luidt het vrijdagavond in een mededeling.

SHS Aviation had de voorbije weken al drie Fokkers aan het Zweedse luchtvaartbedrijf Amapola verkocht, vernam De Tijd. SHS Aviation hield zo nog maar drie Fokkers 50 over in Antwerpen. CEO Johan Maertens kondigde eerder nog aan dat het bedrijf in de tweede helft van 2019 nieuwe vliegtuigen in gebruik zou nemen. 

Naar verluidt aast de Nederlander Harm Prins op de overschotten van VLM in Antwerpen. Hij stampte VLM in 2016 mee uit de grond.

Doorstart

Een doorstart van de Antwerpse luchtvaartmaatschappij is wel nog steeds mogelijk. 'De vereffenaars kunnen een overnemer zoeken. Er zijn al een aantal kandidaten', zegt de woordvoerder van VLM. Naar verluidt aast de Nederlander Harm Prins op de overschotten van VLM in Antwerpen.

Prins stampte het huidige VLM in 2016 mee uit de grond. VLM werd toen na zijn faillissement overgenomen door de Nederlands-Chinese holding SHS Aviation. Het bedrijf is voor 60 procent in Nederlandse en voor 40 procent in Chinese handen, al gaat iedereen ervan uit dat er enkel - onbekende - Chinezen achter het bedrijf zitten. 

Eind vorig jaar zetten de nieuwe Chinese investeerders hun Nederlandse CEO op straat. Enkele maanden later belandden de twee Airbussen van Thomas Cook Airlines opnieuw bij Prins. Die vliegtuigen runt hij nu voor de Nederlandse Soft Flight Holding vanuit Zaventem onder de naam VLM Airlines, al heeft dat charterbedrijf niets meer te maken met het Antwerpse 'VLM Regional'.

Openlijk toont Prins geen interesse voor de Antwerpse resten. 'Wij hebben niet het doel om regionaal te vliegen, en al zeker niet met oude Fokkers', zegt hij aan De Tijd.

Sluiting

Eerder op de dag meldde De Tijd dat de vereffening er zat aan te komen. Luchthavenbaas Marcel Buelens beklemtoont toen dat het vermoedelijke afhaken van VLM 'geen catastrofe' betekent voor Antwerp Airport. 'Dit is voor ons geen verrassing aangezien de doorstart riskant was. We zoeken al een tijdje naar alternatieven.'

Een van de andere maatschappijen in Antwerpen, flybe, zal alvast frequenter op de luchthaven London Southend verhogen om het wegvallen van de verbinding naar London-City op te vangen.

De Antwerpse oppositiepartijen SP.A en Groen pleitten er onlangs nog voor om de 'irrationele' luchthaven in Deurne te sluiten

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content