Asco, Belgische luchtvaartreus met militaire wortels

Christian Boas, de CEO van Asco, in een vluchtsimulator van het gevechtsvliegtuig F-35 ©BELGA

Met Asco, opgericht door de Brusselse familie Boas, komt een Belgische topleverancier aan de luchtvaartindustrie in buitenlandse handen.

Asco Industries is actief in de ontwikkeling, productie en assemblage van complexe componenten voor vliegtuigen. Het bedrijf met hoofdzetel in Zaventem kwam recent nog in het nieuws omdat het mag meewerken aan de F-35 van de vliegtuigbouwer Lockheed Martin. Dat gevechtsvliegtuig is de grootste concurrent van de Eurofighter om de F-16's van de Belgische vloot te vervangen.

Asco telt 1.450 werknemers en 4 fabrieken, in Belgiƫ, de VS, Canada en Duitsland. Het bedrijf was in 2016 goed voor 401 miljoen euro omzet, een operationele winst van 39,6 miljoen euro en een nettowinst van 12,3 miljoen euro.

1450
Aantal werknemers
Aantal werknemers bij Asco

Asco werd in 1954 gesticht door Emile Boas, die in een kleine werkplaats in Brussel wisselstukken maakte en verhandelde voor het leger. Het ging eerst om auto-onderdelen, maar al snel kwamen daar ook wisselstukken voor tanks bij.

In de jaren zestig besloot hij resoluut te kiezen voor eigen productie. Hij specialiseerde zich in de machinale precisiebewerking van metalen, wat nog steeds de kernactiviteit van Asco is.

Van leger naar burgerluchtvaart

Onder leiding van zijn zoon Roger Boas, die in 1970 de fakkel overnam na zijn onverwachte overlijden, kende Asco een steile groei. In 1972 werd de huidige fabriek in Zaventem geopend. De militaire orders werden steeds groter.

Roger Boas was evenwel niet onbesproken en werd vaak in een adem genoemd met zijn vroegere boezemvriend, wijlen oud-premier Paul Vanden Boeynants. Die zou als minister van Defensie in de jaren zeventig Asco lucratieve militaire contracten toegeschoven hebben. Over die periode circuleren vele verhalen over de te innige banden tussen de top van het Belgische bedrijfsleven en de politiek.

Maar Roger Boas, die in 2006 overleed, was ook de man die het familiebedrijf resoluut in de richting van hightech duwde en diversificatie zocht in de internationale burgerluchtvaart. Asco is daardoor al sinds eind jaren zeventig een trouwe leverancier van Airbus, maar levert ook aan Boeing, Bombardier, Embraer en nichebouwers van zakenjets.

De omzet was begin jaren negentig al gelijk verdeeld over burgerluchtvaart en militaire bestellingen. Een grote internationale sprong kwam er in 2003, toen Asco zowel een fabriek in Canada als in Duitsland overnam.

Derde generatie

CEO Christian Boas in de fabriek van Asco in Zaventem ©Dries Luyten

Christian Boas, telg van de derde generatie, ging na het overlijden van zijn vader Roger verder op de ingeslagen koers, met een grote focus op automatisering en de integratie van nieuwe technieken zoals 3D-printing. Het bedrijf werd marktleider in een niche: de vleugelonderdelen van een vliegtuig die bewegen bij het landen en opstijgen.

Asco groeide tussen 2011 en 2016 met 50 procent, onder meer dankzij recordbestellingen van Airbus en Boeing.

'We blijven onafhankelijk zolang we kunnen', verklaarde de CEO in 2012, toen er speculatie was over een mogelijke beursgang. Tot voor kort klonk het dat een verkoop van de onderneming of een verwatering van het familiale belang niet aan de orde was.

Maar zoals wel vaker in de Belgische zakenwereld, is het de derde generatie die het familiebedrijf dan toch uiteindelijk verkoopt.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud