Bagageproblemen treffen vooral Brussels Airlines

Al voor de derde keer op korte tijd raakte het bagagesysteem op Brussels Airport in de knel. ©BELGA

Zowat 6.000 stuks bagage van Brussels Airlines zijn zaterdag achtergebleven op de luchthaven van Zaventem door het probleem met het bagagesysteem.

Op de luchthaven van Zaventem werd het bagagesysteem zaterdagochtend voor de derde keer op korte tijd getroffen door een technisch probleem. Door een losgekomen riem van een koffer raakte de bagageband op Brussels Airport rond zes uur 's ochtends geblokkeerd, waardoor tal van vluchten zonder bagage moesten vertrekken.  Sinds 15 uur zijn de problemen van de baan en kunnen vluchten weer met alle bagage aan boord opstijgen. Maar het duurt nog enige tijd om alle achterstand weg te werken. 

6000
Achtergebleven bagage
Luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines schat het aantal achtergebleven stuks bagage intussen op 6.000.

Door de problemen met het bagagesysteem zijn zowat 6.000 stuks bagage van luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines achtergebleven op de luchthaven van Zaventem, geeft woordvoerster Wencke Lemmes mee. De luchtvaartmaatschappij zet volgens Lemmes nu alles op alles om die koffers zo snel mogelijk op hun bestemming te krijgen, ook via andere luchtvaartmaatschappijen.

De woordvoerster zegt ook dat de situatie bij de luchtvaartmaatschappij, die tot 300 vluchten per dag uitvoert, anders is dan die bij een touroperator waarbij alle passagiers naar een enkele bestemming reizen. 'Meer dan de helft van de passagiers bij ons zijn transitpassagiers, die dus nog een overstap maken. Dat maakt dat de bagage meekrijgen zeer complex is.'

Extra personeel

Bij touroperator TUI, die eerder meldde dat er geen impact was, zijn uiteindelijk ook 80 stuks bagage achtergebleven op Zaventem, volgens een woordvoerster om vertraging van de vluchten te vermijden. 'Onze mensen hebben keihard gewerkt om zoveel mogelijk bagage mee te krijgen', klinkt het. TUI zette 15 extra werknemers in voor de bagage.

Op de luchthaven kan nog geen definitief cijfer van achtergebleven koffers gegeven worden. Daar was omstreeks 16 uur sprake van een voorlopig cijfer van 4.000 à 5.000 stuks bagage. Een 60-tal vluchten moest zonder of niet met alle bagage aan boord vertrekken. Sinds 15 uur vertrekken de vluchten normaal gezien allemaal met de bagage.

Gebrek aan communicatie

Onder de passagiers heerste er veel onzekerheid en betreurt men het gebrek aan communicatie. Reizigers stonden zaterdag na het inchecken nog aan te schuiven om hun bagage achter te laten bij de honderden koffers die verzameld stonden in vertrekhal. Medewerkers van Brussels Airport stapelden de valiezen nadien op en brachten ze weg op grote karren. 

Sabine Verschueren, onderweg naar Gran Canaria met haar zoon weet nog niet wanneer haar bagage nagestuurd wordt. 'Ze hebben ons gezegd dat de koffers één of twee dagen later zullen aankomen. De communicatie ontbreekt en het is niet georganiseerd. Ze hadden even goed rijen kunnen maken per bestemming, maar ze gooien alles door elkaar', stelt Verschueren. 'We gaan maar voor vijf dagen op vakantie en we hebben al gehoord dat het soms vijf dagen duurt voor een koffer op bestemming raakt. Dan heeft het helemaal geen zin', zegt een reiziger die naar Rhodos trekt fijntjes tussendoor. Een medewerker die de valiezen wegbrengt op een grote kar probeert het luchtig te houden: 'Je kan ze oppikken wanneer jullie terug landen', grapt hij. .

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect