Bankroet Swissport België brengt Zaventem zware klap toe

Het faillissement van Swissport Belgium, dat maandag wordt aangevraagd, raakt de grondafhandelings- en schoonmaakactiviteiten. De vrachttak blijft buiten schot. ©Swissport

De bagageafhandelaar Swissport Belgium, die al langer in moeilijkheden zat, vraagt het faillissement aan. Dat bemoeilijkt de situatie van Brussels Airport en Brussels Airlines nog meer.

Swissport, de belangrijkste afhandelaar op Brussels Airport, doekt zijn activiteiten in Zaventem op. Dat heeft de directie maandagochtend op een bijzondere ondernemingsraad gemeld aan de vakbonden.

Door de stopzetting verliezen 1.469 werknemers vermoedelijk hun job. Het faillissement, dat maandag wordt aangevraagd, raakt de grondafhandelings- en schoonmaakactiviteiten. De vrachttak, die wel bleef draaien tijdens de coronacrisis, is niet getroffen.

Swissport wordt naar eigen zeggen zwaar getroffen door 'de wereldwijde instorting van de markt, als gevolg van de coronapandemie'. Sinds zijn belangrijkste klant, Brussels Airlines, het aanbod midden maart stopzette, droogden de inkomsten van de afhandelaar in België razendsnel op.

1.469
jobverlies
Door het faillissement verliezen 1.469 werknemers van Swissport Belgium vermoedelijk hun job.

De problemen bij Swissport zijn niet nieuw. Het bedrijf stapelt al jaren de verliezen op. In maart ging Swissport België al bijna failliet. De Zwitserse moedergroep Swissport gooide zijn Belgische dochter daarop een reddingsboei toe, waardoor het bedrijf nog enkele maanden kon overleven. 

Transformatie

In april dropte Swissport een nieuwe CEO in Zaventem, Thierry Miremont. De Franse herstructureringsmanager moest een transformatieplan op poten zetten. Het bedrijf vroeg staatssteun aan de federale regering en probeerde de voorbije weken tevergeefs over zijn verlieslatende contract met Brussels Airlines te heronderhandelen.

De afhandelaar eiste naar verluidt een zware prijsstijging, maar Brussels Airlines weigerde dat omwille van zijn eigen precaire situatie. 'Helaas konden de voorwaarden om ons transformatieplan te financieren in deze bijzonder moeilijke periode voor de luchtvaartsector niet worden ingevuld', stelt Miremont in een persbericht.

Bovendien verkeert de Zwitserse moedergroep ook in zwaar weer. Het bedrijf boekte vorig jaar weliswaar een winst (ebit) van 270 miljoen euro, maar is door corona zelf op zoek naar extra liquiditeiten. De eigenaar van Swissport, het noodlijdende Chinese conglomeraat HNA, zit al enige tijd in financiële moeilijkheden. 

Nadat de Zwitserse moedergroep de voorbije jaren regelmatig extra kapitaal in zijn wankele Belgische tak moest pompen, besloot het bedrijf daarom definitief de stekker uit Zaventem te trekken. 'Bij gebrek aan een gezonde portfolio van langetermijncontracten en in afwezigheid van een competitieve kostenbasis, zouden onze grondafhandelingsdiensten in België blijven rekenen op financiële steun van de groep', zei Swissport-CEO Eric Born in een persbericht. 'Helaas is dat in de huidige marktsituatie niet langer een optie.'

Herstart 

De beslissing komt voor Brussels Airlines op een bijzonder slecht moment. De Belgische luchtvaartmaatschappij wil zijn aanbod volgende week heropstarten, maar valt net nu zonder handler. Swissport regelde voor Brussels Airlines de afhandeling van de bagage en de activiteiten op de tarmac. De luchtvaartmaatschappij werkt naar eigen zeggen aan een alternatief plan. 'De opstart komt niet in het gedrang', beklemtoont de woordvoerster van Brussels Airlines.

Brussels Airport werd koud gepakt door de beslissing van Swissport. Volgens welingelichte bron informeerden de Zwitsers het luchthavenbestuur pas dit weekend van hun beslissing. Swissport zou nog miljoenen euro in het krijt staan bij Brussels Airport.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud