Beleggers dol op Spaanse luchthavens

Luchthaven Adolfo Suarez Barajas in Madrid ©REUTERS

De beursintroductie van Aena, de Spaanse luchthavengroep, stevent af op een gigantisch succes. Investeerders lopen storm voor de IPO en sturen zo de introductieprijs boven de stoutste verwachtingen. Woensdag vindt de eerste notering in Madrid plaats

Het gaat om de grootste Europese beursgang tot nog toe dit jaar en de grootste in Spanje sinds 2007.

Aena doet niet meteen een belletje rinkelen, maar het Spaanse overheidsbedrijf Aeropuertos Espanoles y Navegacion Aerea, heeft een 40-tal luchthavens en vliegvelden in beheer en van nog eens een 15-tal controleert het een minderheidsbelang en/of zorgt het voor het management. Met bijna 190 miljoen passagiers is het ruim twee keer groter dan Aéroports de Paris (ADP), de nummer twee van de wereld in het lijstje van de beursgenoteerde luchthavens en luchthavengroepen.

Dat de beursintroductie zoveel belangstelling wekt, hoeft niet te verwonderen. Heel wat beleggers mikken op een herneming van de Spaanse economie. Meer fundamenteel hebben vooral grote langetermijninvesteerders steeds een voorliefde gehad voor luchthavenaandelen wegens hun stabiele cashflow. Zo is een Canadees lerarenpensioenfonds al jaren een referentieaandeelhouder van Brussels Airport, dat evenwel niet beursgenoteerd is. De winstmarges (ebitda) liggen met 30 à 40 procent ook erg hoog.

En zijn er natuurlijk nog de metershoge bergen cash. 'De markt zit vol liquiditeiten, de rentevoeten zijn laag en er zijn erg weinig andere aantrekkelijke alternatieven om te investeren', vat Pablo Ortiz, analist bij Banco Madrid het bondig samen. Bovendien zorgt het dividend van Aena met 4 procent voor een mooie opbrengst, vergelijkbaar met die van Sydney Airport (4,6%). Fraport (2,3%) en ADP (1,7%) doen het op dat vlak een pak minder.

De introductieprijs bedraagt 58 euro en dat ligt ruim boven de originele prijsvork van 43 tot 55 euro per aandeel. Maar zelfs dan noteert Aena met een koerswinstratio van 13,9 erg goedkoop tegenover ADP (29,22%) en Fraport (22,44%). De schuldenlast van de Spaanse groep is dan weer aan de hoge kant. De operatie zal de Spaanse overheid vier miljard opbrengen als de overinschrijvingsoptie wordt uitgeoefend. Haar belang daalt dan tot 49 procent.

Het gebeurt niet vaak dat een luchthaven(groep) kiest voor een IPO, wereldwijd zijn er nog geen 20 beursgenoteerd. Federale en regionale overheden zijn vaak erg terughoudend om de controle uit handen te geven en meestal zijn luchthavens in handen van publieke organen. In liberale landen als de VS zitten ze vaak bij grote infrastructuurfondsen en/of zijn onderdelen ervan, zoals terminals, in handen van de grote luchtvaartmaatschappijen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud