Belgische F-35-leverancier Asco in Amerikaanse handen

CEO Christian Boas is de kleinzoon van de oprichter van Asco. Zijn familie bezat tot nu toe alle aandelen van de luchtvaartgroep. ©Dries Luyten

De familie Boas verkoopt haar bedrijf gespecialiseerd in vliegtuigonderdelen aan sectorgenoot Spirit Aerosystems. De Amerikanen tellen 650 miljoen dollar (542 miljoen euro) in cash neer voor het Belgische bedrijf.

Asco is gespecialiseerd in de ontwikkeling, de productie en de assemblage van complexe componenten bestemd voor de luchtvaartindustrie. Het is een van de drie grote Belgische toeleveranciers aan die industrie, samen met Sonaca en Sabca.

Het bedrijf uit Zaventem heeft een stevige positie in het ontwerpen en produceren van hardmetalen onderdelen voor vliegtuigen zoals 'slats en flaps' (verliesboorden) en is aanwezig in bijna alle belangrijke programma’s voor grote burgervliegtuigen (Dassault, Embraer, Bombardier, Boeing, Airbus…). Daarnaast levert Asco al jaren onderdelen voor het gevechtsvliegtuig F-35 van Lockheed Martin en is ze betrokken bij de drie consortia die in concurrentie staan voor de levering van gevechtsvliegtuigen aan het Belgische leger.

Asco surft mee op de groei in de luchtvaartsector en de vele megabestellingen van ’s werelds grootste luchtvaartbouwers. De familiale groep kende in 2016 een boerenjaar met een omzet van 403 miljoen euro en een brutobedrijfswinst (ebitda) van 68 miljoen. De nettowinst verdubbelde naar 22 miljoen euro. Maar vorig jaar daalden de resultaten door de vertraging van bepaalde luchtvaartprogramma's - onder meer de Airbus A380 - en het stopzetten van onrendabele contracten. De omzet slonk naar 375 miljoen euro en de ebitda naar 61 miljoen. Netto bleef er evenwel 26 miljoen euro winst over.

Spirit Aerosystems, dat woensdag teleurstellende kwartaalresultaten bekendmaakte, betaalt meer dan tien keer de brutobedrijfswinst die Asco vorig jaar boekte. 'Asco pas perfect bij Spirit en ligt volledig in de lijn met onze strategische prioriteiten', luidt het bij het Amerikaanse luchtvaartbedrijf. Spirit verwacht dat de overname vanaf het eerste jaar na de afronding van de transactie zal bijdragen tot zijn winst. De deal wordt naar alle verwachting in de tweede jaarhelft afgerond.

Enkele maten groter

Spirit Aerosystems  is gespecialiseerd in vliegtuigrompen, aandrijvingssystemen en vleugelonderdelen voor burgervliegtuigen en militaire toestellen. Met een omzet van 7 miljard dollar (5,83 miljard euro) en een nettowinst van 355 miljoen dollar is het vele keren groter dan Asco. De grootste klant van het bedrijf (80% van de omzet) is Boeing. Het Europese Airbus is goed voor 16 procent van de omzet.

De luchtvaartgroep noteert sinds 2006 op de Newyorkse beurs en heeft een beurswaarde van 9 miljard dollar. Ze heeft geen referentieaandeelhouder – de grootste partij in haar kapitaal is de vermogensbeheerder Vanguard Group (9,41%).

Spirit Aerosystems werd op de deal geadviseerd door Goldman Sachs, het advocatenkantoor Stibbe en Methuselah Advisors. Aan Belgische zijde waren de adviseurs Lazard en de advocatenkantoren Eubelius en Gibson Dunn & Crutcher.

Drie vragen aan Christian Boas (CEO Asco Industries)

Waarom verkoopt u Asco? Uw familie zwoor toch jarenlang bij een onafhankelijke koers?

We hebben die onafhankelijke koers zo lang mogelijk aangehouden. Maar de laatste twee jaar bewoog er heel wat in onze sector. Onze klanten willen steeds meer en willen dat steeds sneller én met dezelfde hoogstaande kwaliteit. Om dat tempo te kunnen volgen hadden we fors moeten investeren. Van omvang verdubbelen - een doel op de middellange termijn - zou onmogelijk zijn geweest.

Een andere reden is de familiale opvolging. Die was niet verzekerd. Ik moest dan ook mijn verantwoordelijkheid nemen in het belang van de onderneming.

Waarom koos u voor Spirit Aerosystems?

De jongste tien jaar zijn we vaak benaderd geweest voor een overname, maar hebben we systematisch nee gezegd. Met Spirit is er evenwel een natuurlijke fit. Zowel onze markten als onze producten zijn complementair. En ook onze klanten: hun grootste klant is Boeing en daarachter volgt, op grote afstand, Airbus. Bij ons is het net omgekeerd. Dankzij Asco diversifiëren zij ook wat meer in de richting van militaire vliegtuigen. Samengevat verzekert Spirit de continuïteit van Asco op de lange termijn.

Blijft u aan boord na de overname? U bent maar 54.

Ik blijf CEO tot de afronding van de transatie in de loop van het tweede semester. Daarna zal ik het management van Spirit bijstaan met advies. Maar ik zal geen operationele taken meer uitoefenen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect