Advertentie
Advertentie

Bergingsoperatie gecrashte Airbus hervat woensdag

©PHOTOPQR/LA PROVENCE/Duclet Stephane ©Duclet Stephane/PHOTOPQR/LA PROVENCE

Een Airbus 320 van de Duitse lagekostenmaatschappij Germanwings, een dochter van Lufthansa, is neergestort in de Haute-Provence. Alle 150 inzittenden zijn daarbij om het leven gekomen, waaronder ook een landgenoot. De zwarte doos is intussen gevonden. De bergingsoperatie wordt woensdagochtend verder gezet.

Het ongeval gebeurde dinsdag rond half twaalf. Het toestel, een Airbus A320, stortte neer nabij het plaatsje Barcelonette in het Franse departement Trois Evêches. Het ging om vlucht 4U9525, op weg van Barcelona naar Düsseldorf.

Dit zijn ruwe beelden van FranceTV van de crashsite:

Aan boord bevonden zich 144 passagiers en 6 bemanningsleden. Niemand overleefde de crash. Een officiële lijst van de slachtoffers is er nog niet. Maar volgens Belgisch minister van Buitenlandse Zaken bevond er zich ook minstens één Belg aan boord van het toestel. Daarnaast is er sprake van waarschijnlijk 76 Duitsers, waaronder een groep van 16 scholieren en 2 leerkrachten, op terugweg van een uitwisselingsproject, en 45 Spanjaarden. Ook zou er minstens één Nederlander aan boord zijn geweest. 

©Flightradar

Zwarte doos gevonden

Het is voorlopig gissen naar de oorzaak van het ongeval. De zwarte doos is volgens het Franse ministerie van Binnenlandse Zaken wel al teruggevonden. De weersomstandigheden waren in ieder geval ideaal. Luchtvaartspecialisten breken zich het hoofd over het traject dat het toestel in de laatste minuten aflegde. Dat een vliegtuig neerstort wanneer het zich op kruishoogte en -snelheid bevindt, is hoogst uitzonderlijk.

Bovendien maakte het toestel een steile, maar gecontroleerde duikvlucht vlak voor het definitief neerstortte. Eind vorig jaar kon een ramp met een Airbus A321 van Lufthansa (van Bilbao naar Munchen) nog op het nippertje vermeden worden. De sensoren van het vliegtuig bevroreren waarna het toestel een steile duik inzette.

De piloot van het dinsdag gecrashte vliegtuig had 10 jaar ervaring bij Germanwings en moederbedrijf Lufthansa, en had zo'n 6.000 vlieguren met een A320 op de teller staan. De Airbus A320 zelf geldt als een van de veiligste vliegtuigen ter wereld, met 1 ongeval per 8 miljoen vluchturen. Dat is twee keer beter dan het sectorgemiddelde. Het neergestorte toestel was sinds 1991 in bedrijf, wat het een van de oudste operationele A320's ter wereld maakt.

De bergingswerkzaamheden zijn dinsdagavond stopgezet en gaan woensdagochtend voort. Honderden leden van de gendarmerie, nog eens zoveel brandweerlieden, tien helikopters en een militair vliegtuig worden ingezet, aldus de Franse minister van Binnenlandse Zaken Bernard Cazeneuve.

De Spaanse regeringsleider Mariano Rajoy reist woensdag af naar de onheilsplaatsd. Ook de Duitse bondskanselier Angela Merkel had dinsdag al laten weten woensdag naar de plaats van de ramp af te reizen. Volgens de Franse krant La Provence zou de Franse president François Hollande woensdag Rajoy en de Duitse bondskanselier Angela Merkel ontvangen op de ongeluksplek. 

  De Franse premier Manuel Valls zou zijn campagne voor de departementsverkiezingen, waarvan de tweede ronde voor zondag is gepland, met 24 uur opschorten, zo meldde de krant Le Dauphiné Libéré. De bewindsman zou de werkzaamheden van de na het ongeluk opgerichte crisiscel willen overzien.

Hieronder kan u de liveblog herlezen die De Tijd bijhield sinds het nieuws over de crash bekend raakte.

17.00 uur: Aan boord van het toestel bevonden zich ook 16 studenten en twee leraars van een Duitse hogeschool

#CNN 16 students believed to be on flight: 16 students and two teachers of a local German high ... http://t.co/OKxEWcS9ET #WorldRSSFeeds— World RSS Feeds News (@WorldRSSfeeds) March 24, 2015

 

16.45 uur: Sebastien Giroux, één van de weinige ooggetuigen van het ongeval, verklaarde aan een de tv-zender BFM-TV. Hij zei dat hij het vliegtuig erg laag had zien vliegen. 'Er was geen rook of geen bijzonder geluid of teken dat er iets fout was, maar door zo laag te vliegen was het duidelijk dat het niet over de bergen zou geraken'', aldus de man

Op de plaats van de crash liggen over 2 km2 brokstukken verspreid ©germanwings

16.39 uur: Het toestel had nog een kleine technische controle ondergaan maandag in Düsseldorf. De laatste grote onderhoudsbeurt dateert van de zomer van 2013. De eerste piloot of kapitein was een ervaren gezagsvoerder met meer dan tien jaar ervaring en meer dan 6.000 vlieguren op zijn teller. 

16.13 uur: Nog iets meer nieuws over de verongelukte A320 vanwege constructeur Airbus. Het toestel, dat registreert was als D-AIPX had het serienummer 147 en werd in 1991 geleverd aan Lufthansa. Het was dus één van de oudste A320's die nog in operatie was. Het vliegtuig was uitgerust met CFM-motoren, de populairste motor voor vliegtuigen met meer dan 100 stoelen. CFM is een joint-venture van General Electric en het Franse Snecma. De A320 is een tweemotorig toestel dat in een standaardconfiguratie (economy en business) plaats biedt aan 150 passagiers. De eerste A320 kwam in dienst in maart 1988, einde februari van dit jaar waren bijna 6.200 toestellen geleverd en die vloot presteerde tot nog toe 150 miljoen vlieguren over 85 miljoen vluchten. De A320 was sinds 1988 en tot gisteren, maar 18 keer betrokken bij een dodelijke ongeval, goed voor 799 slachtoffers. Dat betekent dat er minder dan één dodelijk ongeval gebeurt met een A320 per 8 miljoen vlieguren. 

De A320-productielijn in Hamburg ©REUTERS

16.05 uur: De paniekverkopen van Lufthansa kort na het nieuws van de crash zijn intussen omgeslagen in opportunistische aankopen door bodemvissers, van het aanvankelijke verlies van meer dan zes procent op de beurs van Frankfurt, blijft nog maar een daling van 1,4 procent over.

16.00 uur: Het vliegtuig is niet neergestort maar maakte een gecontroleerde duikvlucht. Dat zegt Markus Wahl, een lid van de directie van de machtige pilotenvakbond Vereinigung Cockpit. 'We gaan ons nu niet bezondigen aan speculaties omdat we onvoldoende technische info hebben. Maar het vliegtuig is niet neergestort, het is niet als een steen uit de lucht gevallen. Met wat we nu weten en op basis van de gegevens over de daling, ging het om een gecontroleerde glijvlucht', aldus Wahl.

Helikopters van de Franse luchtmacht die deelnemen aan de zoekactie ©AFP

15.55 uur: Volgens minister van Buitenlandse Zaken Didier Reynders is er één Belg bij de dodelijke slachtoffers. Onder de 144 passagiers bevonden zich volgens voorlopige cijfers 67 Duitsers en 45 Spanjaarden. 

15.52 uur: De Franse luchtverkeersleiding bevestigt dat de piloten van het verongelukte toestel geen noodsignaal hebben uitgestuurd. De betrokken verkeersleider heeft zelf wel een alarm uitgestuurd. Airbus liet intussen weten dat het vliegtuig 46.700 vluchten had uitgevoerd en in totaal 58.300 vlieguren had gepresteerd.

15.21 uur: Volgens de Franse politie die nu op de plaats van het ongeval is, zijn er geen overlevenden. Dat meldt het persagentschap Reuters:

 

BREAKING: No survivors in France plane crash: French police at crash site http://t.co/NzayuB8wCV— Reuters Top News (@Reuters) March 24, 2015

 

15.18 uur: 'We zijn 3 uur na het ongeluk. We moeten met iedereen onderzoeken wat er is misgelopen. Uiteraard zullen we nadien de nodige maatregelen nemen om dit in de toekomst te voorkomen. Het is nog te vroeg om te praten over het aan de grond te houden van alle A320's in de wereld. Dat toestel heeft een uitstekende voorgeschiedenis op vlak van veiligheid.'

15.16 uur: 'De Airbus A320 werd tot dusver ongevalvrij ingezet bij Lufthansa.'

15.15 uur: 'Wij willen zo snel mogelijk weten wat er gebeurd is.'

15.14 uur: 'De onderhoudsstandaarden bij Lufthansa zijn wereldwijd erkend als zeer hoog.'

15.13 uur: Er is sprake van 76 Duitse passagiers, al kan het zijn dat er bij de check-in uiteindelijk meer of minder Duitsers aan boord zijn gegaan. De passagierslijst wordt voorlopig vertrouwelijk gehouden.

15.11 uur: 'We kunnen nog niet speculeren. Onze eerste aandacht gaat nu uit naar de familieleden van de slachtoffers.'

15.10 uur: 'Het is tot op heden nog niet duidelijk waarom de piloot in zo'n steile duikvlucht is gegaan.'

15.07 uur: Germanwings meldt dat de piloot van het toestel al meer dan 10 jaar voor Lufthansa en Germanwings vloog. Hij had al meer dan 6.000 vlieguren met een A320 op de teller staan. Namenlijsten worden voorlopig nog niet vrijgegeven. 'U begrijpt dat we eerst de families van de slachtoffers op de hoogte willen brengen', klinkt het.

15.05 uur: Volg live de persconferentie van Germanwings:

Bekijk meer video's van vtmnieuws op nieuws.vtm.be

 

14.55 uur: De Duitse bondskanselier Angela Merkel reist morgen naar Frankrijk om de plaats van het ongeval te bezoeken en zich te vergewissen van de toestand.

14.47 uur: Een stevige update over en insight in Germanwings. Zoals gezegd kende de luchtvaartmaatschappij die in zijn huidige vorm sinds 2009 onder de vleugels van Lufthansa vliegt, tot nog toe geen enkel ongeval met dodelijke afloop. In december 2010 vond er wel een ernstig incident plaats waarbij de piloten door giftige dampen die in de cockpit doordrongen bijna de controle over het toestel verloren bij de landing in Keulen. Recent kwam de maatschappij vooral in het nieuws door verschillende stakingen van de piloten betreffende een loonconflict met de directie.

What we know about low-cost airline Germanwings: It might not have the same name recognition as Ryanair or eas... http://t.co/Ifzp1Fs3pe— Ofelia Singleton (@Ofelia_sing) March 24, 2015

 

14.36 uur: De Spaanse koning Felipe VI onderbreekt zijn staatsbezoek aan Frankrijk na het ongeval met de A320. 'Na gesprekken met president François Hollande en regeringsleider (Mariano) Rajoy,hebben we beslist deze reis te annuleren', zo deelde de vorst mee vanuit het Elysée.

Koning Felipe geflankeerd door zijn vrouw Letizia en de Franse president ©AFP

14.27 uur: Slechte weersomstandigheden zouden alvast niet de oorzaak van het ongeval geweest zijn. Dat schrijft de Franse krant Le Monde op gezag van enkele Franse weerdiensten. Die laten weten dat het weer in de regio 'rustig' was op het moment van de crash. 'De omstandigheden waren zelfs optimaal, met droog weer en een volledig vrije hemel de hele voormiddag', klinkt het. De wind was zwak en er waren geen gevaarlijke wolken.

14.02 uur: Germanwings heeft zijn logo op Twitter in zwart-wit gezet, als teken van rouw, net als moedermaatschappij Lufthansa.

#Germanwings changes logo colour on social media following A320 Airbus crash http://t.co/7UU2DKQrQG pic.twitter.com/OP4y9QqTak— Times Foreign Desk (@timesworld) March 24, 2015

Ook sectorgenoot Brussels Airlines toont zijn sympathie met een grijs logo op Twitter:

Brussels Airlines rouwt mee met sectorgenoot Germanwings.

13.55 uur: Germanwings kende in zijn nog jonge bestaan tot nog toe geen ongeval met dodelijke afloop. Ook moeder Lufthansa heeft een sterke veiligheidsreputatie. Het laatste incident met doden dateert van 14 september 1993 toen twee passagiers omkwamen bij een mislukte landing in Warschau. De laatste zware crash dateert van 20 november 1974 toen een Boeing 747 verongelukte bij een start in Nairobi.

13.46 uur: Om 14u geeft Lufthansa, het moederbedrijf van Germanwings, een persconferentie. Lufthansa verschuilt zich duidelijk niet achter het feit dat het ongeval plaatsvond bij zijn lowcostdochter. 

13.40 uur: Steeds volgens Aviation Safety Network vonden dit jaar tot gisteren nog maar twee vliegtuigongevallen plaats waarbij doden vielen. Kleine toestellen met minder dan 15 passagiers, aanslagen worden daarbij niet in aanmerking genomen.

13.38 uur: Premier Charles Michel heeft de Duitse Bondskanselier Angela Merkel en de Franse President François Hollande laten weten dat België klaar staat om Frankrijk en Duitsland alle hulp te verlenen. Zo stelt de premier in een reactie op het neerstorten van de Airbus A320 van de Duitse maatschappij Germanwings in de Franse Alpen. 'Het is een echte tragedie. In naam van de Belgische regering wens ik de families van de slachtoffers van deze crash mijn medeleven te betuigen', verklaart Charles Michel. 'Tientallen families zijn in rouw gedompeld als gevolg van deze vliegtuigramp. België leeft mee in deze moeilijke momenten'.

13.30 uur: Dat het toestel bijna een kwarteeuw oud is, maakt het ook niet per se onveiliger. Belangrijk is dat het goed onderhouden wordt. Dat het gevlogen werd door een lagekostenmaatschappij is evenmin bezwarend, tot nog toe. Zo kende Ryanair, Europa's grootste lagekostenmaatschappij tot nog toe geen enkel dodelijk ongeval.

13.28 uur: Germanwings bevestigt nu zelf de crash, maar spreekt van 144 passagiers, twee meer dan tot nog toe werd aangenomen

Es handelt sich um ein Flugzeug vom Typ A320. An Bord waren 144 Passagiere und 6 Crew-Mitglieder. Lufthansa und Germanwings ...— Germanwings (@germanwings) 24 maart 2015

 

13.20 uur: Dat een vliegtuig op zijn normale vlieghoogte en op normale kruissnelheid verongelukt is eerder uitzonderlijk. Dat gebeurt slechts in 8 procent van de dodelijke ongevallen, ruim een derde vindt plaats bij de daling en 20 procent bij het opstijgen. De kans om te verongelukken op een lijnvlucht is overigens kleiner dan 1 op 4 miljoen vluchturen. Voor Europese luchtvaartmaatschappijen is dat risico nog kleiner. De Europese luchtvaart is de laatste tien jaar de veiligste wereldwijd, zowel wat de luchtvaartmaatschappijen betreft als de luchthavens.

13.10 uur: Germanwings kondigt voor deze namiddag om 15u een persconferentie aan

13.07 uur: Het is geleden van het dramatische ongeval met de Concorde in juli 2000 dat er op Franse bodem nog een dodelijk ongeval plaatsvond met een passagierstoestel op een lijndienst.

13.05 uur: Volgens de Spaanse vice-eersteminister waren 45 van de passagiers aan boord Spaans.

12.53 uur: Een round-up van Aviation Safety Network, een autoriteit op het vlak van vliegtuigincidenten: 

 

Type:Silhouette image of generic A320 model; specific model in this crash may look slightly different
Airbus A320-211
Operator:Germanwings
Registration:D-AIPX
C/n / msn:147
First flight:1990-11-29 (24 years 4 months)
Engines:2 CFMI CFM56-5A1
Crew:Fatalities: 6 / Occupants: 6
Passengers:Fatalities: 142 / Occupants: 142
Total:Fatalities: 148 / Occupants: 148
Airplane damage:Substantial
Location:near Barcelonnette (   France)
Phase:En route (ENR)
Nature:International Scheduled Passenger
Departure airport:Barcelona Airport (BCN), Spain
Destination airport:Düsseldorf Airport (DUS/EDDL), Germany
Flightnumber:4U9525

Samenvatting:
Een Airbus 320 gevlogen door Germanwings was betrokken bij een ongeval in bergachtig gebied in Zuid-Frankrijk. Vlucht 4U9525 vertrok in Barcelona om 10u Centraal Europese Tijd op een regelmatige passagierslijn naar Düsseldorf. De vlucht bereikt zijn kruishoogte  van FL380 (circa 12 km) m 10u27 u.  Vanaf 10u31 begon het toestel hoogte te verliezen. De laatste keer dat het op de radar werd waargenomen volgens Flightradar24 was om 10u40. Volgens de Franse president François Hollande zijn er geen overlevenden.

12.42 uur: Na de crash gaat ook de vrije val van het Lufthansa-aandeel verder, het verlies van Airbus Group  blijft beperkt.

12.40 uur: De burgemeester van het Alpendorp Barcelonette (zie foto) meldt aan de Franse zender France24 dat al de ambulances en brandweerwagens van het dorp uitgerukt zijn. De brokstukken zouden in zeer ontoegankelijk gebied liggen. Ook de hulpdiensten van de grotere steden Digne en Gap begeven zich ter plekke. 

12.35 uur: Volgens de Spaanse luchhavenexploitant Aena is het toestel opgestegen in Barcelona om 09.55 uur, volgens gegevens van de Duitse Flugsicherung, de tegenhanger van ons Belgocontrol, is het dan om 10u37 neergestort. Vliegtuigbouwer Airbus heeft verder nog niets meegedeeld. 

12.31 uur: Een zwarte dag voor Lufthansa, tweet Carsten Spohr, CEO van de Duitse luchtvaartgroep

"...on 4U 9525. If our fears are confirmed, this is a dark day for Lufthansa. We hope to find survivors.“ Carsten Spohr 2/2— Lufthansa (@lufthansa) March 24, 2015

 

12.29 uur: De site van Germanwings ligt plat en de maatschappij heeft nog altijd niet officieel verklaard dat één van haar toestellen is neergestort

12.28 uur: Nog een duidelijk beeld dat het toestel abrupt hoogte en snelheid verloor

.@flightradar24 altitude & speed chart of #4U9525. Aircraft entered a steep but constant descent. pic.twitter.com/Hl7IVhZCmy— Jason Rabinowitz (@AirlineFlyer) March 24, 2015

 

12.20 uur: Een kort profiel van Germanwings

Germanwings werd in het jaar 1997 onder de naam Eurowings Flug GmbH als dochter van Eurowings AG opgericht en in 2002 werd de naam veranderd in Germanwings. In Eurowings AG had de Lufthansa weer een aandeel van 49%. Op 8 december 2008 besloot Eurowings AG tot de verkoop van Germanwings aan de Lufthansa. Een tussentijdse fusie tussen Condor en TUIfly mislukte in 2008 door onenigheid tussen de verschillende partijen over de fusie. Vanaf 2013 neemt Germanwings alle Duitse en Europese vluchten buiten de hubs Frankfurt en München van Lufthansa over. Hiervoor kreeg Germanwings van het moederbedrijf een 50-tal vliegtuigen, de vloot zou uitgebreid worden naar 90 toestellen.

12.14 uur: Een beeld van het traject dat het toestel volgde en de plek waar het van de radar verdween

©Flightradar

 

12.05 uur: Volgens de gespecialiseerde site Plane Finder heeft het toestel erg snel hoogte verloren. Germanwings zelf sloeg alarm om 10.47 uur toen het toestel razendsnel van 38.000 naar 5000 voet, wat wijst op een plots technisch defect of een ernstig probleem met de bemanning.

Our last position reports of the Germanwings plane shows a very rapid descent pic.twitter.com/OhJAEeyVoK— Plane Finder (@planefinder) March 24, 2015

 

12.00 uur: Germanwings is de Europese lagekostenmaatschappij van Deutsche Lufthansa. Het aandeel van de Duitse luchtvaartgroep verliest bijna drie procent in Frankfurt terwijl de DAX met 0,1 procent stijgt. Airbus Group gaat 1,8 procent lager in Parijs terwijl de CAC 0,2 procent wint.

11.45 uur: Volgens de website van de regionale Franse krant La Provence is kort voor half twaalf een Airbus van Germanwings gecrasht in de regio van Digne in het departement 'Trois évêches'. De krant baseerde zich op berichten van de lokale brandweer. Het nieuws werd, steeds volgens de site, kort daarop bevestigd door de DGAC, de Franse luchtvaartautoriteiten. Aan boord bevinden zich 142 passagiers, twee piloten en vier hostessen en stewards. Het vliegtuig vloog van Barcelona naar Düsseldorf, zo bevestigde de luchthaven van Marseille.

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud