Boeing 787 blijft aan de grond gekluisterd

Ray LaHood, minister van Transport - foto: Andrew Harrer ©Bloomberg

Alle 'Dreamliners' van Boeing moeten nog voor onbepaalde tijd aan de grond blijven. Dat besliste de Amerikaanse overheid. De onderzoekers hebben immers nog altijd niet kunnen vaststellen waardoor de lithium-batterijen aan boord van de B787 soms vuur vatten.

Noch Ray LaHood, minister van Transport, noch Michael Huerta, topman van de Amerikaanse luchtvaartwaakhond FAA, konden op een persconferentie een indicatie geven over wanneer de B787 weer mag vliegen. De twee regulatoren zegden dat ze nog altijd niet weten waardoor de lithiumbatterijen, gebruikt in het elektrisch circuit van de 'Dreamliner', soms vuur vatten. Na enkele incidenten met die batterijen besliste de FAA op 16 januari de volledige B787-vloot aan de grond te houden. Ook in Europa en Azië is dat het geval.

Ze blijven bij hun beslissing om de B787 pas weer groen licht te geven als ze de oorzaak van het euvel hebben gevonden. 'Het is onze bedoeling om dit zo snel mogelijk op te lossen, maar we moeten er zeker van zijn dat alle problemen van de baan zijn, voor we een stap verder zetten', aldus LaHood. Het is overigens nog altijd niet duideljk of de oververhitting te wijten is aan de batterijen op zich, aan de oplader of dat het probleem zich situeert bij de globale integratie in het elektrisch systeem.

De producent van de lithium-ionbatteerijen is het Japanse GS Yuasa, 's werelds nummer één voor batterijen voor motorfietsen. De oplader wordt gemaakt door het Securaplane uit Tucson, Arizona. Voor de omvorming van de elektriciteit in vermogen is het Franse Thales verantwoordelijk. Voor het volledige elektrische systeem tekent dan weer het Amerikaanse United Technologies. Sinds 17 januari heeft Boeing geen enkele 'Dreamliner' meer geleverd, toch houdt het aandeel verbazend goed stand. Gisteren won het nog 0,2 procent.

De Bel­gi­sche lucht­vaart­in­du­strie volgt de ont­wik­ke­lin­gen rond de 787 met argusogen. Voor zowel Asco (Za­ven­tem) als BMT Ae­ro­s­pa­ce (Oost­kamp) draagt het Boei­ng-pro­gram­ma voor een be­lang­rijk, zij het niet cru­ci­aal, deel bij aan hun omzet. Beide le­ve­ren on­der­de­len voor de be­weeg­ba­re aan­vals­boord (slat track), het voor­ste deel van de vleu­gel. Het in­tus­sen door Nikon op­ge­slok­te Me­tris zorg­de voor pre­ci­sie-in­stru­men­ten voor de bouw van het toe­stel en LMS uit Leu­ven – nu in han­den van Sie­mens – was ver­ant­woor­de­lijk voor een deel van de ont­wik­ke­lingssoft­wa­re.

 

 

 

 

 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud