Boeing opnieuw groter dan Airbus

De eerste Airbus A350 zal pas na de zomer van 2014 geleverd worden - foto: Eric Piermont ©AFP

Het Frans-Duitse EADS verhoogt zijn jaarprognose na beter dan verwachte kwartaalcijfers. Maar het eerste halfjaar werd rivaal Boeing opnieuw groter dan dochter Airbus in het segment commerciële vliegtuigen, voor beide groepen veruit de belangrijkste activiteit.

Airbus, dochter van Europa’s grootste luchtvaart- en ruimtevaartgroep EADS, heeft zoals verwacht zijn timing voor de A350 moeten aanpassen. De eerste levering van de nieuwe tweemotorige jet voor de lange afstand staat nu voor de tweede helft van 2014 geprogrammeerd, drie maanden later dan tot nog toe beloofd.

Maar de eenmalige kosten van 124 miljoen euro die daarmee gepaard gaan, verdwijnen in het niet bij de veel sterker dan verwachte winstcijfers. De operationele winst is in het tweede kwartaal bijna verdubbeld tot 735 miljoen euro, analisten hadden maar op 626 miljoen gerekend. De omzet steeg met 12 procent tot 13,53 miljard euro.

Als gevolg daarvan verhoogt EADS zijn jaarwinstprognose. De groep rekent nu op 2,7 miljard euro operationele winst, 200 miljoen meer dan eerder voorspeld. De omzet zou met 10 procent stijgen en niet met 6 procent. De Amerikaanse rivaal Boeing deed vorige woensdag hetzelfde en trok zijn prognoses eveneens op na sterke kwartaalcijfers.

Boeing

De Amerikaanse groep, net als EADS ook actief in ruimtevaart en defensie, presteert tot nog toe financieel een stuk beter dan zijn Europese concurrent. Op twee domeinen wordt Boeing nog geklopt door EADS. Zo stond het orderboek van EADS einde juni op 552 miljard euro, dat van Boeing op 374 miljard dollar; ook de cashpositie van EADS was iets sterker.

Op nagenoeg alle andere terreinen geeft Boeing EADS het nakijken. Zo steeg de halfjaaromzet van Boeing met 25 procent tot 39,4 miljard dollar (31,9 miljard euro), die van EADS met 14 procent tot 24,9 miljard euro. De operationele winst van EADS groeide wel sneller (91%) dan die van Boeing (23%) maar met 7,9 procent is de winstmarge van de Amerikanen bijna dubbel zo groot 4,4%).

Dat geldt ook voor de vergelijking Airbus (excl. Military) – Boeing Commercial Airplanes, het segment van de commerciële jets. Boeing leverde de eerste zes maanden 287 toestellen aan zijn klanten goed voor 22,78 miljard dollar (+43%) of 18,42 miljard euro. Airbus kwam niet verder dan 278 stuks voor 16,59 miljard euro. Daarmee is Boeing opnieuw de grootste commerciële vliegtuigbouwer ter wereld.

Als we kijken naar de winst die beiden maken met hun burgervliegtuigen, wordt het verschil nog groter. De operationele winst van EADS-dochter Airbus steeg wel met 146 procent tot 548 miljoen euro; maar die van Boeing ging 60 procent hoger tot 2,29 miljard dollar (1,85 miljard euro). Daarmee ligt de Amerikaanse winstmarge (10%) ruim drie keer hoger dan de Europese (3%).

Hetzelfde verhaal, zij het minder uitgesproken en ook iets moeilijker vergelijkbaar, in de defensie- en ruimtevaart waar Boeing BDS niet alleen 60 procent groter is dan de EADS-dochters Cassidian (defensie), Astrium (ruimtevaart),  Eurocopter (helikopers) en Airbus Military samen, maar bovendien opnieuw betere winstmarges haalt (9,1%) dan EADS (6%).

EADS sloot 5,65 procent hoger in Parijs op 29,81 euro.

 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud