Bonden en directie Brussels Airport op weg naar akkoord

De luchthaven van Zaventem is nogal stakingsgevoelig. ©Photo News

Nieuw sociaal overleg bij Brussels Airport vrijdag moet voorkomen dat het begin van de zomervakantie, met ruim 40.000 passagiers per dag, in het water valt.

Bij de uitbater van de luchthaven van Zaventem staat vrijdag een bijzondere ondernemingsraad gepland. Het doel is te voorkomen dat een stakingsaanzegging voor over twee weken, pal in de eerste vakantie-uittoucht, wordt ingediend.

Brussels Airport heeft net als bijna alle bedrijven in de luchtvaart een zware periode achter de rug: het bedrijf boekte in 2020 een verlies van 150 miljoen euro. Eind vorig jaar moesten al 200 tijdelijke werknemers en consultants vertrekken en deden de ongeveer 900 vaste werknemers loonoffers.

Er hing enige tijd een tweede saneringsronde in de lucht. De vakbonden vreesden dat die verborgen zit in een nieuwe reorganisatie. De directie benadrukt dat die reorganisatie niet ten koste gaat van jobs, maar sommigen krijgen een nieuwe functieomschrijving. De werknemersorganisaties kregen de indruk dat dat zonder sociaal overleg zou worden doorgevoerd en steigerden. ACV Transcom en ACOD Vliegwezen dreigden met een stakingsaanzegging. Die staking zou vanaf vrijdag 9 juli van start kunnen gaan: midden in de grote vakantie-uittocht die op de luchthaven wordt verwacht.

De laatste staking bij Brussels Airport is misschien wel van begin jaren 2000 geleden.
Kurt Callaerts
ACV Trranscom

In tegenstelling tot het woelige sociale klimaat bij veel andere spelers op de luchthaven - zoals de bagageafhandelaars en de luchtverkeersleiders – heerst bij de uitbater van het vliegveld al jaren een sociale rust. ACV Transcom-sectorverantwoordelijke Kurt Callaerts draait al jaren mee in de branche, maar kan zich geen staking bij Brussels Airport herinneren. ‘Dat is misschien wel van begin jaren 2000 geleden.’

Traditie

In de weken voor de zomervakantie komt traditioneel de sociale onrust bij de luchthavenbedrijven op Brussels Airport naar boven. Zo dreigde in juni 2019 een staking bij zowel Brussels Airlines vanwege een nieuw saneringsplan en dreigden de luchtverkeersleiders van Skeyes het vliegverkeer lam te leggen door stroperig verlopend sociaal overleg. In de zomer van 2018 legde het personeel van de bagageafhandelaar Swissport het werk neer.

Hoewel stakingen van het personeel van de luchthavenuitbater schaars zijn, kunnen de gevolgen groot zijn. ‘Als Brussels Airport staakt, is de luchthaven dicht’, zegt Callaerts. De toegangsdeuren van de aankomst- en vertrekhal blijven gesloten. Er kan geen enkele vlucht meer vertrekken of landen. Ook geen vrachtvluchten, omdat de brandweer op de luchthaven dan niet operationeel is: de brandweerlieden op de luchthaven zijn in dienst van Brussels Airport. Het kan ook minder drastisch: met stiptheidsacties. Dat zou vooral tot vertragingen leiden.

Zover komt het wellicht niet. Callaerts: ‘Ik heb het idee dat de directie onze boodschap begrepen heeft en het beëindigen van de tijdelijke werkloosheid voor alle werknemers vanaf 1 september is in elk geval een stap in de goede richting.’ Hij rekent erop dat vrijdag een akkoord wordt gesloten en een stakingsaanzegging niet nodig is.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud