Advertentie
Advertentie

Brokstuk 'vrijwel zeker' afkomstig van Boeing 777

Franse politielui onderzoeken een wrakstuk op La Réunion. ©REUTERS

Het brokstuk dat gisteren gevonden is op La Réunion, een eiland in de Indische Oceaan, is volgens Maleisische onderzoekers ‘vrijwel zeker’ afkomstig van een Boeing 777. Mogelijk gaat het om een deel van de vleugel van vlucht MH370 van Malaysia Airlines. Dat is de Boeing 777 die op 8 maart 2014 mysterieus verdween. Het brokstuk wordt nog onderzocht

Het gaat vrijwel zeker om een flaperon van een Boeing 777. Dat heeft onze hoofdonderzoeker aan mij bevestigd’, zegt de Maleisische staatssecretaris van Transport, Abdul Aziz Kaprawi vandaag. Een flaperon is een stuurvlak op het uiteinde van de vleugel.  Het onderdeel wordt gebruikt bij het opstijgen en landen. Ook premier Najib Razak heeft inmiddels verklaard dat het inderdaad gaat om een onderdeel van een Boeing 777.

Of het ook gaat om een brokstuk van vlucht MH370 is nog niet zeker, maar onwaarschijnlijk is het niet. Sinds 1933 hebben maar vijf Boeings van hetzelfde type onherstelbare schade opgelopen. Vlucht MH370 is bovendien de enige 777 die ten zuiden van de evenaar is neergestort.  

Vlucht MH370 van Malaysia Airlines had 239 mensen aan boord. Het vliegtuig verdween één uur nadat het in Kuala Lumpur was opgestegen met bestemming Peking. Van vlucht MH370 is nog steeds geen spoor teruggevonden.

De Maleisische regering verklaarde alle inzittenden officieel dood in januari. Dat zorgde voor protest in China, waar de nabestaanden op straat kwamen tegen de mogelijke stopzetting van de zoekacties.

Volgens het laatste radarsignaal was het vliegtuig duizenden mijlen afgeweken van zijn normale vliegroute. Waarschijnlijk is het met 239 mensen aan boord in de Indische Oceaan gestort.

De ontdekking van een brokstuk op het Franse eiland La Réunion in de Indische Oceaan, dat afkomstig zou kunnen zijn van de verdwenen Boeing van vlucht MH370, is volgens Australië 'een heel belangrijke ontwikkeling' in het onderzoek naar de verdwijning.

©Mediafian

Gespecialiseerde onderzoekers zijn donderdag op weg naar het Franse eiland. Een aantal aanwijzingen op het vliegtuigonderdeel moet hen helpen met de identificatie. De Australische minister van Transport Warren Truss meldde dat er een nummer op de vleugel staat. Dat kan de identificatie versnellen. Ook de zeepokken die op de vleugel groeien kunnen extra aanwijzingen geven. Door hun leeftijd te bepalen hopen onderzoekers te weten te komen hoe lang het brokstuk al in de zee ligt. Afhankelijk van de soort kunnen onderzoekers mogelijk achterhalen uit welk deel van de oceaan het wrakstuk afkomstig is.

'La Réunion is heel ver van het gebied waar de zoekoperatie plaatsvindt (voor de kust van Australië, nvdr), maar hangt samen met wat we weten over de stromingen en de informatie van satellieten', zei  de Australische minister van Transport en Infrastructuur, Warren Truss. Een Australische oceanograaf die meewerkte aan de zoektocht naar MH370, zei donderdag dat stromingen in de Indische Oceaan drijvende wrakstukken naar het eiland kunnen gebracht hebben.  

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud