Brussels Airlines blijft maand langer aan de grond

Brussels Airlines begint ten vroegste op vrijdag 15 mei opnieuw te vliegen. ©REUTERS

Brussels Airlines zal zijn vluchten ten vroegste op vrijdag 15 mei hervatten.

Dat meldt de Belgische luchtvaartmaatschappij maandag.

Brussels Airlines maakte midden maart bekend alle vluchten tot en met 19 april op te schorten. Door de 'aanhoudende reisbeperkingen en de bijgevolg lage tot onbestaande vraag naar vliegreizen', verlengt het bedrijf die maatregel met vier weken. Brussels Airlines houdt wel vliegtuigen beschikbaar voor repatriëringsvluchten en het vervoer van humanitaire goederen.

De meeste van de 4.200 werknemers blijven tijdelijk werkloos. Uitzonderingen zijn werknemers die de vliegtuigen onderhouden, de repatriëringsvluchten uitvoeren of de heropstart voorbereiden.

Heropstart

Hoe die heropstart er zal uitzien is nog onduidelijk. Brussels Airlines is van plan om te beginnen met een 'gereduceerd netwerk dat beantwoordt aan de behoeften van zakenreizigers en toeristen'. Wat dat aanbod precies inhoudt, is nog niet duidelijk. 'De situatie verandert heel snel. Het zal ook afhangen van waar de vraag eerst terugkeert', zegt woordvoerster Kim Daenen.

Ook voor de zomervakantie is het nog afwachten. 'Het is nog te vroeg om daar iets over te zeggen', zegt Daenen. 'Als mensen dan willen reizen en het kan ook, dan zullen we hen vluchten aanbieden.'

Net zoals de wereldwijde luchtvaart- en toerismesector wordt ook Brussels Airlines zwaar getroffen door deze ongekende crisis.
Dieter Vranckx
CEO Brussels Airlines

Voor reizigers van wie de vlucht werd geschrapt, biedt Brussels Airlines een grotere flexibiliteit dan normaal. Ze krijgen tot 31 augustus om te beslissen over een nieuwe reisdatum, die kan plaatsvinden tot 30 april volgend jaar. Een andere bestemming kiezen kan ook. 

De maatschappij duwt mensen zoveel mogelijk richting omboeken. Een korting van 50 euro per passagier die omboekt, is daarbij een lokmiddel. Maar een terugbetaling kan nog altijd, bevestigt de woordvoerster. Al erkent het bedrijf dat er lange wachttijden en vertragingen zijn bij de verwerking van de aanvragen van klanten.

Steun

Door de weggevallen inkomsten, de hoge vaste kosten en de eisen tot terugbetaling verkeert Brussels Airlines in lastig financieel vaarwater. Het dochterbedrijf van de Duitse luchtvaartgroep Lufthansa , verliest elke dag 3 miljoen euro.

Volgens de verwachtingen valt het bedrijf daarom in mei zonder cash. Het bedrijf vroeg eerder al 200 miljoen euro staatssteun aan de Belgische regering om de crisis te overbruggen. Dat bedrag zou intussen al opgelopen zijn. Een oplossing, mogelijk samen met de Duitse, Zwitserse en Oostenrijkse regering, is dringend nodig om een faillissement te vermijden.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud