Brussels Airlines dumpt Russische Sukhois

©BELGA

Door de vele problemen laat Brussels Airlines zijn gloednieuwe geleasede Russische vliegtuigen, vier Sukhoi Superjets 100, vervroegd vervangen.

Brussels Airlines leaset sinds vorig jaar vier Sukhoi Superjets 100 van de Ierse luchtvaartmaatschappij CityJet. De toestellen vliegen naar de Europese regionale bestemmingen, zoals Nantes of Birmingham.

 

 Maar de gloednieuwe vliegtuigen zadelen de Belgische luchtvaartmaatschappij alleen maar op met miserie. Afgelopen zomer vielen de Sukhois om de haverklap in panne. Omdat veel handleidingen nog niet uit het Russisch vertaald zijn, moest de crew vaak een Russische technicus contacteren. Daardoor liepen de vertragingen op en moest Brussels Airlines heel wat vluchten annuleren.

Zulke tegenslagen brengen de winstgevendheid van Brussels Airlines in gevaar. CEO Christina Foerster maakte eerder al duidelijk dat ze Sukhoi-vluchten zo snel mogelijk wilde afbouwen.  

Bombardier

Eind oktober was het zover. Brussels Airlines en CityJet sloten een akkoord om de vier Sukhois te vervangen door vier CRJ-900-vliegtuigen van de Canadese producent Bombardier. Dat meldt de vakwebsite Travel Magazine en Brussels Airlines bevestigde het nieuws. ‘We zijn nog overtuigd van de kwaliteit van de Sukhois, maar het is moeilijk werken door de vele kinderziektes’, zegt woordvoerster Kim Daenen. 

Vanaf 1 november vliegt de eerste CRJ-900 naar Nantes. Nadien verdwijnen geleidelijk ook de drie andere Sukhois. 

Op 1 maart moeten alle Sukhois verdwenen zijn. Dan gaat de opvolger van het tweejarige contract met CityJet, waarvoor een tender loopt, van start.   

Russisch

De geleasede Sukhois moesten de oude Avro’s vervangen. Brussels Airlines deed die kleinere vliegtuigen de deur uit omdat het in zijn eigen vloot enkel nog Airbus-toestellen wil. 

De Superjet, met bijna 100 zitplaatsen, is een prestigeproject van Sukhoi, de Russische vliegtuigfabrikant die eind jaren 30 werd opgericht door Pavel Sukhoj. 

Het nieuwe toestel deed zijn eerste commerciële vlucht in 2011, maar kende tal van problemen. De Rus­sische luchtvaartautoriteit adviseerde luchtvaartmaatschappijen eind 2016 om hun Sukhoi SSJ-100 Superjets voorlopig aan de grond te houden. De maatregel kwam er nadat metaalmoeheid was vastgesteld bij een vliegtuig van de Russische luchtvaartmaatschappij Aeroflot.

Sukhoi is een onderdeel van de Verenigde Vliegtuigbouwcorporatie (OAK), het Russische staatsbedrijf dat meerdere lokale vliegtuigbouwers omvat, onder meer Tupolev. Tal van Russische ministers zetelen in de raad van bestuur van OAK.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud