Brussels Airlines duwt op gas voor herstructurering

Het herstructureringsprogramma Reboot van Brussels Airlines wordt geïntensiveerd als gevolg van de coronacrisis. Dat meldde het Duitse moederbedrijf Lufthansa dinsdagavond.

Het Duitse luchtvaartconcern verwacht ook na de coronacrisis een significante afname van het luchtverkeer. De raad van bestuur van Lufthansa heeft daarom beslist uitgebreide maatregelen te nemen om de capaciteit van de vluchtoperaties op lange termijn te verlagen.

De herstructurering bij Brussels Airlines zal worden 'geïntensiveerd', klinkt het. Daarmee verwijst Lufthansa naar het toekomstplan Reboot dat Brussels Airlines vorig jaar opstartte. Het plan moet de Belgische luchtvaartmaatschappij tegen 2022 een winstmarge van minstens 8 procent opleveren, onder meer via een kostenbesparing van 160 miljoen euro op jaarbasis.

Bij de voorstelling van de jaarresultaten begin maart had Dieter Vranckx, CEO van Brussels Airlines, enkel beklemtoond dat Reboot van kracht bleef. 'Corona is de huidige crisis, maar dat verandert niets aan de nood om Reboot te implementeren', zei hij toen. 

Brussels Airlines wilde geen extra details geven over de uitbreiding van Reboot. 'Er zijn nog geen beslissingen genomen. We willen tegen 2022 structureel winstgevend zijn en bekijken wat daarvoor nodig is', zei woordvoerster Kim Daenen.

Onduidelijk is vooral de impact van Reboot op de 4.200 werknemers van Brussels Airlines, die nu grotendeels technisch werkloos zijn. Enkele maanden geleden sloot het bedrijf nog een akkoord met de vakbonden over een vrijwillig vertrekplan voor de 1.200 grondpersoneelsleden.

De coronacrisis treft Brussels Airlines midscheeps. De vluchten liggen minstens tot begin mei stil. Om het dreigende cashtekort op te vangen vroeg Brussels Airlines al minstens 200 miljoen euro steun aan de federale regering.

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud