Brussels Airlines herstart naar 20 Europese steden

Brussels Airlines wil zijn aanbod geleidelijk opdrijven tot 240 wekelijkse vluchten in augustus. ©BELGA

Brussels Airlines hervat vanaf midden juni geleidelijk zijn aanbod. Maar zelfs met het akkoord tussen de Duitse regering en eigenaar Lufthansa heeft de luchtvaartmaatschappij de Belgische staatssteun nodig.

Brussels Airlines start zijn activiteiten op 15 juni weer op. De eerste week vliegt de Belgische luchtvaartmaatschappij naar 20 bestemmingen in Europa, meldde ze maandag. 

Brussels Airlines zal zijn aanbod tegen augustus geleidelijk opdrijven naar 240 wekelijkse vluchten. In Europa wil het dan naar 45 bestemmingen in 20 landen vliegen. Op haar langeafstandsnetwerk zal de luchtvaartmaatschappij 13 van de 17 Afrikaanse bestemmingen bedienen. In de VS keert Brussels Airlines terug naar New York.

Het plan komt neer op 30 procent van het oorspronkelijk geplande zomeraanbod in Europa en 40 procent van het langeafstandsprogramma. De in maart 2020 geplande opstart van de nieuwe lijn naar Montreal verschuift naar volgend jaar.

'We beginnen klein deze zomer om de marktvraag te volgen, maar gaan vanaf september ons netwerk verder uitbreiden naarmate de vraag weer toeneemt en de restricties verder worden versoepeld', zegt CEO Dieter Vranckx. 'Tegen eind dit jaar hopen we opnieuw 50 procent van het vluchtschema aan te bieden zoals het gepland stond voor deze ongeziene crisis uitbrak.'

Puzzel

De hertekening van het gereduceerde netwerk is voor Brussels Airlines een bijzonder moeilijke opdracht. Door de ingestorte vraag kunnen luchtvaartmaatschappijen amper inschatten waar mensen de komende weken heen willen. Brussels Airlines bekijkt daarom zoekopdrachten op Google om de voorkeuren te capteren.

20
bestemmingen
De eerste week vliegt Brussels Airlines naar 20 bestemmingen in Europa.

Hoewel de vraag voorlopig nog zeer laag blijft, hoopt Brussels Airlines dat klanten de komende dagen en weken opnieuw vluchten naar toeristische bestemmingen boeken, omdat ze de lockdown beu zijn. Concurrenten als KLM en Air France staan een stuk verder met de herstart.

Brussels Airlines is intussen de reservatiesystemen aan het updaten. Die operatie liep vertraging op door de vele veranderingen in het netwerk en het enorme aantal omboekingen. Pas tegen eind deze week zou het nieuwe vluchtaanbod voor alle passagiers zichtbaar zijn.

Redding

In Duitsland is de redding van eigenaar Lufthansa eindelijk afgeklopt. De luchtvaartreus bereikte maandag een akkoord met de regering-Merkel over een steunpakket ter waarde van 9 miljard euro,  bevestigden beide partijen.

Berlijn geeft Lufthansa een krediet van 3 miljard euro en neemt voor 5,7 miljard euro een 'stille participatie', zonder stemrechten. Daarnaast koopt de Duitse regering voor 300 miljoen euro aandelen in het kader van een kapitaalverhoging. Door die operatie krijgt de regering-Merkel 20 procent van Lufthansa in handen. Bij een vijandig overnamebod kan die participatie stijgen naar 25 procent plus één aandeel, waarmee de regering de facto een blokkeringsminderheid bezit. De staat krijgt ook twee zetels in de raad van bestuur.

Lufthansa moet evenwel nog een grote horde nemen: het akkoord door de Europese Commissie. Volgens de krant Handelsblatt wil Europa de Duitse luchtvaarttrots enkele verplichtingen opleggen, zoals de verkoop van start- en landingsrechten op de luchthavens van Frankfurt en München. Bondskanselier Angela Merkel verwacht daarover een 'harde strijd'.

Het akkoord in Duitsland brengt een oplossing in België een pak dichterbij. Brussels Airlines vraagt minstens 290 miljoen euro steun van de federale regering om de coronacrisis te overleven. Maar de onderhandelingen lopen al weken erg moeilijk. Minister van Financiën Alexander De Croo (Open VLD) eist in ruil voor geld medezeggenschap in het bedrijf, wat Lufthansa weigert. Een akkoord is dringend nodig, omdat Brussels Airlines eind deze maand zonder geld valt.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud