Advertentie
Advertentie

Brussels Airlines riskeert zakenklanten te verliezen

Toestellen van Brussels Airlines op Zaventem ©BELGA

De travel managers van grote bedrijven (BATM) overwegen vluchten met Lufthansa & Co te vermijden. Een reactie op de beslissing van die groep om een toeslag te heffen op vliegtickets geboekt via een reservatiesysteem als Amadeus.

Na de reisagenten, reageren nu ook Belgische ondernemingen verontwaardigd op de beslissing van Brussels Airlines en Lufthansa (LH) om vanaf 1 september een toeslag te heffen op tickets die uitgeschreven worden via een GDS-systeem als Amadeus of Sabre. Wie boekt via de site van de luchtvaartmaatschappij betaalt die toeslag niet.

'We zijn gedwongen onze strategie tegenover de Lufthansa Groep te herzien'
Pascal Struyve
bestuurder BATM

De travel managers van de bedrijven - in de praktijk vaak de directeur aankoop en/of personeel - verenigd in BATM, dreigen er mee om hun 'strategie ten opzichte van de Lufthansa Group te herzien', aldus BATM-bestuurder en ex-BATM-voorzitter Pascal Struyve in een persbericht.

Gaan BATM-leden dan massaal kiezen voor andere maatschappijen om die toeslag te vermijden? 'Dat zou één van de mogelijkheden kunnen zijn', aldus voorzitter Geert Behets in een telefonische reactie. Behets beheert het reisbudget van UCB.  Hij vindt de maatregel van de LH-groep 'ondoordacht', zeker tegenover een klantensegment - de business traveller - waarvan de luchtvaartmaatschappijen steeds zeggen dat het zo belangrijk voor hen is.

Het wijst er in elk geval op dat de bedrijven overwegen om met andere luchtvaartmaatschappijen dan Lufthansa, Austrian Airlines, Swiss en Brussels Airlines te vliegen, indien het alternatief nieuw - gratis - boekingsplatform van Lufthansa geen voldoening geeft. En het valt af te wachten hoe performant dat alternatief platform zal zijn.

'Ze vinden de GDS-en te duur en vragen 16 euro per ticket, maar de ontwikkeling van een eigen platform zal toch ook veel geld kosten omdat nieuwe technologie moet ontwikkeld worden, servers sterker moeten worden en de cloud moet beschermd worden', aldus Behets die zich afvraagt of de uiteindelijke factuur voor de luchtvaartmaatschappijen niet hoger zal liggen.

De ene dag verguisd door de luchtvaartmaatschappijen wegens te hoge kosten, worden de GDS-en de andere dag geprezen voor hun gebruiksgemak. Door Star Alliance notabene, de luchtvaartalliantie waarvan Lufthansa en Brussels Airlines deel uit maken. Uit een persbericht:

'Reisagenten aangesloten op het Sabre Global Distribution System (GDS) kunnen nu boeken en automatisch de corresponderende Round the World en Circle Fares berekenen. In het verleden moest het tarief vaak manueel berekend worden'.

Horst Findeisen, VP Star Alliance: 'We zijn blij met Sabre te kunnen samenwerken en een nieuw distributiekanaal te openen (...) Meer reisagenten kunnen zo sneller een antwoord bieden op de wensen van hun klanten die de wereld rondreizen'.

 

BATM ziet overigens nog andere problemen dan duurdere tickets voor zijn werknemers: 'Als bedrijven hun reserveringen rechtstreeks via het platform van de luchtvaartmaatschappij  maken verliezen ze meestal de mogelijkheid om reizigers te lokaliseren. Dit heeft een directe invloed op de veiligheid van de reiziger', meldt het communiqué.

Met die toeslag wil de LH-groep zijn distributiekosten drastisch verlagen. De vergoeding die global distribution systems (GDS) als Amadeus aanrekent voor een boeking, verhogen die uitgaven voor Brussels Airlines jaarlijks met ruim 10 miljoen, voor de hele LH-groep gaat het om meer dan 100 miljoen, aldus de luchtvaartmaatschappijen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud