Advertentie

Brussels Airlines start proefproject met snelle coronatest

Brussels Airlines wordt zwaar getroffen door de coronacrisis. ©BELGAIMAGE

Brussels Airlines begint nog deze maand met een proefproject om snelle Covid-19-antigeentests te lanceren voor passagiers. Op die manier hoopt de maatschappij de noodlijdende sector nieuw leven in te blazen.

Voor welke vluchten Brussels Airlines met snelle coronatests wil experimenteren, is nog niet bekend. Bij de maatschappij wil men nagaan of een dergelijke test geïntegreerd kan worden als onderdeel van de reis, benadrukt CEO Dieter Vranckx. Als het proefproject positief wordt geëvalueerd, hoopt Brussels Airlines de Covid-19-antigeentests te veralgemenen op zijn vluchten.

Op termijn overweegt de maatschappij de data te bezorgen aan de overheden, zodat reizigers bij aankomst op hun bestemming minder strenge coronamaatregelen kunnen volgen als de landen daarmee akkoord gaan.

Slechte zichtbaarheid

Met het proefproject hoopt Brussels Airlines de reislust opnieuw aan te wakkeren. De opgelegde reisbeperkingen en quarantaineregels treffen de luchtvaartmaatschappij recht in het hart. In de eerste negen maanden van dit jaar registreerde de Belgische luchtvaartgroep 70 procent minder vluchten en 73 procent minder passagiers dan in dezelfde periode vorig jaar. Die forse terugval sijpelt ook door in de resultaten. De omzet van 339 miljoen euro ligt 70 procent lager en dat resulteerde in een nettoverlies van 233 miljoen euro.

Vooral in het voorjaar was de impact groot. Toen schrapte de luchtvaartmaatschappij twaalf weken lang alle vluchten. Sinds de heropstart op 15 juni was er een licht herstel omdat het toerisme weer aantrok. Maar ook dan bleef het aantal vluchten beperkt. 'Na de zomer werd het heel onvoorspelbaar', zegt woordvoerster Kim Daenen. 'Het is heel moeilijk vooruit te kijken. Mensen kopen op het allerlaatste moment en er zijn veel annulaties door de soepele annulatieregelingen.'

Alle pijlen op Afrika

Brussels Airlines speelt kort op de bal en past de capaciteit zo goed als mogelijk aan de vraag aan. 'Onze operationele en commerciële diensten komen drie keer per week samen om de situatie te bespreken. Als routes niet werken, worden ze geschrapt. Daardoor kon Brussels Airlines sinds de heropstart elke week cashpositief blijven vliegen.'

De winter kondigt zich moeilijk aan. 'In Europa gaan we naar een capaciteit van 10 procent, omdat de tweede covidpiek er veel harder is dan gedacht. We richten al onze pijlen op Afrika. Onze vluchten daarheen werden in juli weer opgestart. De vraag is daar een stuk stabieler omdat ze minder afhangt van het toerisme.' De meeste Europese vluchten die Brussels Airlines nog van plan is dit kwartaal uit te voeren, staan in functie van de toevoer van passagiers naar die Afrikavluchten.

Maar dat zal niet meer zijn dan een doekje voor het bloeden, geeft topman Dieter Vranckx aan. ‘Door de nieuwe lockdown In België, Frankrijk en Duitsland zal ook het laatste kwartaal slechter zijn dan verwacht.’

Cash vrijwaren

Om de kosten te verlagen versnelt Brussels Airlines zijn herstructureringsplan Reboot Plus. Dat moet de vloot met 30 procent inkrimpen en het personeelsbestand met 25 procent. 'We gingen dat eerst in drie jaar doen, maar nu zal 90 procent van het plan al dit jaar uitgevoerd zijn', zegt Daenen. 'We kunnen zo 160 miljoen euro per jaar besparen.'

Intussen doet de maatschappij er alles aan om haar cashpositie zo veel mogelijk te vrijwaren. Eerder dit jaar kreeg Brussels Airlines nog een lening van 290 miljoen euro toegewezen van de overheid. Voorlopig heeft de maatschappij die steun nog niet moeten aanspreken, zegt Vranckx.

Verlies beperken

Niet alleen Brussels Airlines heeft het moeilijk, ook moederbedrijf Lufthansa vliegt dieper in het rood. In de zomermaanden, van juli tot september, zag de Duitse maatschappij de inkomsten met 60 procent terugvallen naar 2,66 miljard euro en daardoor verdiepte het verlies tot 1,97 miljard euro. Vooral afschrijvingen voor vliegtuigen die buiten gebruik werden genomen en financiële transacties om de maatschappij af te dekken tegen stijgende brandstofprijzen duwden het nettoresultaat dieper dan verwacht in het rood.

Om de tweede coronagolf door te komen, gaat het moederbedrijf van Brussels Airlines, Swiss, Austria Airlines en Lufthansa het winteraanbod van zijn dochterbedrijven beperken tot maximaal 25 procent van de capaciteit. Lufthansa wil het operationele cashverlies dit kwartaal beperken tot 350 miljoen euro per maand. In het afgelopen kwartaal ging het om maandelijks gemiddeld 200 miljoen euro.

Lufthansa beschikte eind september wel nog over een sterke cashpositie van 10,1 miljard euro. Dat is voor een deel te danken aan de staatssteun van meerdere Europese landen waar de maatschappij een dochterbedrijf heeft.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud