Brussels Airlines winstgevend, Eurowings zwaar in het rood

Eurowings ging in 2018 stevig in het rood. ©Photo News

Brussels Airlines maakte winst maar zijn moederbedrijf Eurowings ging vorig jaar stevig in het rood.

Brussels Airlines heeft vorig jaar winst gemaakt. Dat bevestigde Ulrik Svensson, de financieel directeur (CFO) van eigenaar Lufthansa, donderdag bij de voorstelling van de jaarresultaten. 'Brussels Airlines maakte winst, maar weinig', zei hij.

Het bericht is goed nieuws voor Brussels Airlines. Lufthansa-CEO Carsten Spohr maakte vorige zomer duidelijk dat zijn Belgische dochter geen verliespost mag zijn. 'Als Brussels Airlines zich niet herpakt, stoppen de investeringen', sprak hij harde taal.

Brussels Airlines maakte winst, maar weinig.
Ulrik Svensson
CFO Lufthansa

De Belgische luchtvaartmaatschappij boekt nu voor het vierde jaar op rij winst. In 2017 noteerde Brussels Airlines een operationele winst (ebit) van 15 miljoen euro en een kleine nettowinst van 4 miljoen euro. Vanaf dit jaar integreert Lufthansa de cijfers van zijn Belgische bedrijf volledig in Eurowings, de lagekostendochter waarvan Brussels Airlines deel uitmaakt. 

Eurowings in het rood

231 miljoen
Eurowings
Eurowings, waartoe Brussels Airlines behoort, leed vorig jaar een bedrijfsverlies van 231 miljoen euro.

Concrete informatie over Brussels Airlines geeft Lufthansa dus niet meer. Wel is duidelijk dat de hele tak Eurowings rampzalig slecht presteerde. De omzet van de lagekostendochter steeg weliswaar met een vijfde naar 4,2 miljard euro.

Maar terwijl Eurowings in 2017 nog 100 miljoen euro winst maakte, boekte de groep vorig jaar een bedrijfsverlies van 231 miljoen euro. Dat verlies wijt het bedrijf aan de 170 miljoen euro kosten die Eurowings maakte bij de overname van Air Berlin.

Eurowings nam 77 vliegtuigen en 3.000 werknemers van zijn failliete concurrent over. Maar de lastige integratie leidde vorig zomer tot grote chaos en enorme vertragingen op Duitse luchthavens. 'We zijn niet tevreden met de resultaten van Eurowings', klinkt het streng bij Lufthansa. 'Eurowings en Brussels Airlines werken samen aan een plan om dit jaar winstgevend te worden.'

Lufthansa

Lufthansa heeft als groep wel een goed jaar achter de rug. Het Duitse bedrijf boekte een omzet van 35,8 miljard euro (+1%). De aangepaste bedrijfswinst (ebit) bedroeg 2,8 miljard euro, 4 procent lager dan in het recordjaar 2017.

De hoge winst is vooral te danken aan de goede prestaties van de Network Airlines, die de premiummerken Lufthansa, Swiss en Austrian Airlines omvat. De daling van de winst wijt Lufthansa aan de hogere brandstofkosten (+855 miljoen euro).

Maar met een winstmarge van 8,3 procent presteert het bedrijf nog altijd erg sterk. De Franse luchtvaartgroep Air France moest zich vorig jaar tevreden stellen met een winstmarge van amper 1,7 procent. 

Lagere verwachtingen

Voor 2019 temperde CEO Carsten Spohr de verwachtingen. Spohr gaat uit van een capaciteitsuitbreiding van 1,9 procent in de zomer, terwijl hij dat doel eerder al had verlaagd naar 3,8 procent. Ook de dure brandstof zal dit jaar wegen op Lufthansa. De beurskoers van Lufthansa ging donderdag sterk omlaag.

Het bedrijf voorspelt dat de operationele winst tussen 2,4 en 3 miljard euro zal liggen. Voor Eurowings verwacht Lufthansa een break-even operationeel resultaat, wat 'een aanzienlijke verbetering zou zijn ten opzichte van 2018'.

Daarnaast plant Lufthansa dit jaar een 'verfijning van de long haul-strategie' bij Eurowings. Dat kan gevolgen hebben voor Brussels Airlines, dat binnen Eurowings verantwoordelijk is oor de langeafstandsvluchten.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content