'Brussels Airlines zal met derde moeten inkrimpen'

Etienne Davignon, de voorzitter van Brussels Airlines. ©Wouter Van Vooren

Volgens voorzitter Etienne Davignon zal de luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines, een dochter van het Duitse Lufthansa, wellicht wel 30 procent kleiner zijn als de coronacrisis voorbij is. Volgens Davignon is er intussen ook een principeakkoord over staatssteun voor de groep, maar dat wordt tegengesproken door minister van Financiën De Croo.

Brussels Airlines en zijn zijn moedermaatschappij Lufthansa worden zwaar getroffen door de coronacrisis. Alle operaties liggen zeker tot begin mei stil, maar de vaste kosten lopen door.

De Belgische luchtvaartmaatschappij verliest elke dag 3 miljoen euro en dreigt daardoor in mei zonder cash te vallen. Daarom had Brussels Airlines eerder al minstens 200 miljoen euro steun gevraagd aan de federale regering. Intussen wordt zelfs al een bedrag van 300 miljoen euro genoemd.

300 miljoen
Staatssteun
Brussels Airlines vroeg al 200 miljoen euro staatssteun, maar in de wandelgangen worden al bedragen tot 300 miljoen genoemd.

De gesprekken over de federale noodlijn naar Brussels Airlines verlopen alvast vlot, geeft Davignon vrijdag mee in een gesprek met La Libre Belgique. Volgens de 87-jarige voorzitter is er zelf al een principeakkoord. Maar er moet nog volop gepraat worden over de exacte cijfers en de precieze modaliteiten van de steunmaatregelen. Verschillende scenario's zijn mogelijk: het kan bijvoorbeeld zijn dat de Belgische staat opnieuw een belang neemt in Brussels Airlines, of in Lufthansa.

Toch lijkt Davignon zijn wensen iets te veel voor waar te nemen. Federaal minister van Financiën Alexander De Croo liet vrijdag verstaan dat het nog te vroeg is om over Brussels Airlines en eventuele betrokkenheid van de overheid te spreken. De kostenstructuur van de luchtvaartmaatschappij wordt nog volop tegen het licht gehouden en de Belgische regering onderzoekt ook nog welke inspanningen moeder Lufthansa doet om Brussels Airlines te ondersteunen. Ook bij andere bronnen valt te horen dat Brussels Airlines vandaag nog veraf staat van staatssteun.

Geen nationalisatie

Hier en daar werd ook al geopperd dat Brussels Airlines genationaliseerd kan worden. Maar dat scenario houdt volgens Davignon weinig steek. 'Brussels Airlines maakt deel uit van verschillende allianties met andere luchtvaartmaatschappijen, dat is ook nodig om te kunnen overleven. Bovendien is Lufthansa niet van plan zich van Brussels Airlines te ontdoen. De Duitsers zijn bereid ons te helpen en nemen ook actief deel aan de onderhandelingen met de federale overheid. Dat is meer waard dan alle geruchten.'

We zullen de komende weken niet alleen goed nieuws aan ons personeel kunnen melden.
Etienne Davignon
voorzitter Brussels Airlines

Lufthansa, dat zelf 'een miljoen per uur' verliest, heeft zijn Belgische dochter wel gevraagd om nog sneller te herstructureren. Volgens Davignon is het dan ook waarschijnlijk dat Brussels Airlines na de crisis een kleinere luchtvaartmaatschappij zal zijn. 'Zoals de meeste andere luchtvaartmaatschappijen rekenen we erop dat onze activiteiten structureel met 25 tot 30 procent krimpen.'

Davignon vergelijkt de situatie van Brussels Airlines met die van Austrian Airlines, een andere dochter van Lufthansa. 'De Oostenrijkers hebben ontslagen aangekondigd, wij gaan er alles aan doen om te vermijden dat er jobs worden geschrapt. Maar we zullen de komende weken niet alleen goed nieuws aan ons personeel kunnen melden.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud