Brussels Airlines zet personeel voor blok

CEO Bernard Gustin en voorzitter Etienne Daviginon vragen het personeel harder en flexibeler te werken - foto Julien Warnand

Brussels Airlines wil verder investeren en de tewerkstelling behouden ondanks de econmische crisis op voorwaarde dat het personeel bereid is fors in te leveren. En als alle neuzen in dezelfde richting gaan, is Lufthansa bereid tot 100 miljoen euro steun te verlenen.

Er komen geen ontslagen bij Brussels Airlines, de luchtvaartmaatschappij wil zelfs nog groeien en krijgt daarvoor niet te versmaden financiële steun van hoofdaandeelhouder Lufthansa.

Maar dan moet het personeel inleveren en harder werken. Het topduo CEO Bernard Gustin en voorzitter Etienne Davignon heeft dat duidelijk gemaakt op een persconferentie. Het alternatief is een krimpscenario, maar op lange termijn dreigt dat een sluitingsscenario te worden.

Na maandenlang vruchteloos onderhandelen over meer flexibiliteit , zet de directie de vakbonden het mes op de keel. Maar tegelijkertijd wordt het personeel een langetermijntoekomst voorgespiegeld.

Alleen moet eerste door de zure appel gebeten worden en wel heel snel: voor het einde van dit jaar wil de directie een akkoord met de vakbonden over meer soepelheid in het werk en een stevige verhoging van productiviteit. Want zonder die twee geraakt Brussels niet uit de rode cijfers.

Net geen jaar geleden pakte de directie uit met ‘Beyond 2012-2013’, een plan om vanaf 2014 opnieuw winst te maken door zowel de inkomsten te verhogen als de kosten te verlagen. Dat moest tegen dat jaar het resultaat met 110 miljoen euro verbeteren.

Maar nog voor de zomer werd duidelijk dat dit cijfer niet gehaald zal worden: aanhoudende overcapaciteit, een zwakke euro, de economische crisis en de dure olie hebben daar schuld aan. En het systeem van de automatische loonindexatie in ons land.

‘Kijk’, zegt Davignon, ‘alleen de duurdere kerosine en de zwakkere euro kosten ons dit jaar 46 miljoen meer dan in 2011. En daar moet je nog eens een loonindexatie van 15 miljoen bijtellen’.

Die twee samen komen hoger uit dan het verwachte verlies voor 2012, dat nu gebudgetteerd is op circa 50 miljoen of zo’n 30 miljoen minder dan vorig jaar. ‘Onze bezettingsgraad en onze marge liggen een stuk hoger dan verwacht, maar dat wordt meer dan teniet gedaan door de hoge olieprijs en de zwakte van de euro.

Zomer en winter

‘Er moest dus iets gebeuren’,  aldus de voorzitter. Concreet wil Brussels Airlines zich beter aanpassen aan de vraag door het aanbod te optimaliseren. Vooral in Europa is er een groot verschil tussen de zomer en de winter. Door het aantal vluchten aan te passen aan de seizoensvraag kan een pak bespaard worden, zeker in Europa. Daarom wil de directie onderhandelingen starten over tijdelijke deeltijdse arbeidsmaatregelen voor al het vliegend personeel. Dus ook de piloten.

Voor het cockpitpersoneel mikt CEO Bernard Gustin op een productiviteitsverbetering van 5 procent voor het Europees netwerk en van 15 procent op de lange afstand door minder piloten te laten vliegen in de winter.

Gustin denkt aan een systeem van zowel deeltijdse contracten als tijdelijke  ‘zomercontracten’. Piloten boven 55 zouden in zo’n zomerwintersysteem ingeschakeld worden tot 58 en dan met pensioen kunnen gaan. Op Afrika en de VS mikt hij zelfs op 15 procent meer productiviteit.

Voor het cabinepersoneel, de airhostessen en stewards, is de ambitie ook 5 procent beter te doen, hoewel in deze categorie al 4 jaar een systeem van tijdelijke contracten bestaat. Het grondpersoneel moet zijn productiviteit ook met 5 procent verbeteren door meer te werken voor derden zoals zusterbedrijven Austrian en Swiss zonder extra personeel in dienst te nemen. Bij de onderhoudsafdeling moet die aanpak zelfs 15 procent opleveren. Overhead staat nu nog voor 13 procent van de kosten, dat moet naar 10 procent.

‘Aan de indexatie willen we niet raken, maar wel aan de barema’s’, vervolgt Gustin. Van 2013 tot en met 2014 zouden lonen die gekoppeld zijn aan barema’s niet mogen verhogen. Over al die maatregelen wil Gustin een akkoord met de vakbonden voor het einde van dit jaar.

Want als het personeel instemt met de voorstellen en dus harder en flexibeler wil werken voor evenveel geld, belooft de directie ook te investeren in het intercontinentale netwerk waardoor de toekomst van Brussels Airlines op middellange termijn verzekerd is.

‘We moeten een beter evenwicht vinden tussen ons Europees en ons intercontinentaal netwerk’, legt Davignon uit. ‘Die goede mix verklaart onder meer het succes van KLM en Swiss’.

Vandaag is het Afrika-netwerk nog steeds rendabel en de lijn naar New York JFK die in juni werd opgestart  ‘doet het veel beter dan gebudgetteerd’. Met dank aan American en Jet Airways die hun route Brussel-JFK opdoekten. Daarom onderzoekt Brussels Airlines nu de mogelijkheid om nog een tweetal nieuwe bestemmingen de Verenigde Staten te openen, zo werd achteraf vernomen.

‘We hebben de intentie volgend jaar een extra A330 toe te voegen aan onze vloot en in 2014 nog één’, zegt Davignon. ‘Lufthansa is bereid ons hierbij te steunen op voorwaarde natuurlijk dat we ons besparingsplan en onze strategie kunnen waarmaken en voldoende cash genereren’.

Het is met andere woorden niet de bedoeling  van die aandeelhouder om bodemloze putten te vullen, wel om groei te steunen. De Duitser zouden tot 100 miljoen willen bijdragen, deels onder de vorm van leningen, deels met kapitaal. Vandaag heeft Lufthansa een belang van 45 procent in Brussels Airlines.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud