Brussels Airport blokkeert evenwichtige verdeling nachtvluchten

Door het coronavirus gebruikte Brussels Airport maandenlang maar een enkele piste. ©Photo News

De federale regering wil vanaf maandag een derde piste openen op Brussels Airport om de geluidshinder voor de Vlaamse Noordrand te verminderen. Maar de luchthavenuitbater spartelt tegen wegens de hoge kosten.

Het explosieve dossier van de nachtvluchten rond Brussels Airport leidt opnieuw tot hommeles. De luchthavenuitbater wil een piste dichthouden om kosten te sparen, waardoor de overlast onevenwichtig gespreid blijft. Dat vernam De Tijd.

Vliegtuigen kunnen in Zaventem normaal op drie pistes opstijgen of landen. Sinds de uitbraak van de coronacrisis volstond één piste voor de luttele tientallen vluchten per dag. Daarom sloot de luchtverkeersleider Skeyes de dwarspiste 19, terwijl Brussels Airport de zuidelijke piste 25L lamlegde.  

Alle vliegtuigen gebruikten wekenlang enkel de noordelijke piste 25R. De Brusselse en Vlaamse Noordrand kreeg zo 85 procent van de hinder te verwerken, fors meer dan normaal. 15 procent van de hinder was voor de Brusselse kanaalzone.

Vrachtvliegtuigen

Aangezien de voorbije weken vooral vrachtvliegtuigen, die vaak zwaarder en luider zijn, actief waren in Zaventem, leidde dat tot veel klachten over geluidshinder in de Noordrand. Bovendien versoepelde federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR) na de corona-uitbraak de regels over nachtvluchten om noodzakelijke transporten via overbevraagde vrachtvliegtuigen te vergemakkelijken.  

Eind april eiste Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) dat de luchthaven meer pistes zou openen om de overlast evenwichtiger te verdelen. Volgens Demir bleek uit metingen een 'significante impact tijdens de nacht, met name een concentratie van nachtvluchten boven bepaalde gebieden in Vlaanderen, waaronder de Noordrand'.

Demir en Bellot sloten daarop een akkoord om opnieuw drie pistes te gebruiken. Zo wordt de overlast van de nachtvluchten, die al jaren voer is voor ruzies tussen politici en actiecomités, beter gespreid. De oplossing keert grotendeels terug naar de situatie van voor de coronacrisis, die gebaseerd was op een broos evenwicht tussen de regio's.

Tweede piste

©Mediafin

Op 1 juni gaf Skeyes 'runway' 19 vrij. Vliegtuigen kunnen die piste sindsdien enkele nachten per week gebruiken. Vanaf 15 juni moet Brussels Airport ook de derde piste (25L) heropenen. Maandag herstart Brussels Airlines, de grootste klant op de luchthaven, zijn activiteiten, wat het aantal vliegbewegingen stapsgewijs doet toenemen.

Maar luchthavenbaas Arnaud Feist liet de overheid deze week weten dat hij de derde piste niet wil openen. Brussels Airport wil extra kosten vermijden, omdat het dit jaar een nettoverlies van 200 miljoen euro verwacht. Aangezien er nog altijd minder nachtvluchten zijn dan voor de coronacrisis, hoopt de luchthavenuitbater de huidige situatie met twee pistes te handhaven tot begin juli. Vanaf midden juli renoveert Brussels Airport de piste 25R, waardoor de verdeling van de vluchten sowieso moet worden omgegooid.

Het kabinet-Bellot heeft weinig oren naar die argumentatie. 'De FOD Mobiliteit zal Brussels Airport laten weten dat het de bedoeling is op 15 juni terug te keren naar drie pistes, zoals het volgens de regels ook moet gebeuren', klinkt het.

Demir vraagt Brussels Airport ‘zo snel mogelijk’ terug te keren naar het normale baangebruik. ‘Wij willen een evenwichtige verdeling van de nachtelijke geluidshinder voor de nachtvluchten, ook tijdens deze coronacrisis’, beklemtoonde ze dinsdag in de Commissie Leefmilieu. De woordvoerster van Brussels Airport wilde geen commentaar kwijt.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud