Brussels Airport schrapt tiental vluchten

Vluchten van en naar Brussels Airport zijn onmogelijk door een technische panne bij Belgocontrol. ©BELGA

Ook de komende dagen zullen vliegtuigreizigers nog hinder ondervinden van de stroompanne bij Belgocontrol. Woensdag trof die meer dan 30.000 passagiers. Een tiental vluchten is geannuleerd en heel wat vluchten hebben vertraging.

De capaciteit in het Belgische luchtruim zal de komende dagen beperkt blijven tot 75 procent, omdat noodgeneratoren de verkeersleiding van elektriciteit voorzien en beschadigde apparatuur moet worden hersteld. Maar dat betekent niet dat een kwart van de vluchten niet kan doorgaan.

Er zullen wel vertragingen zijn op piekmomenten, die liggen tussen 7 en 10 uur en 17 en 19 uur. Om 7.30 uur waren de luchthaven een tiental vluchten afgelast. Dat komt vooral door organisatorische problemen: doordat er woensdag urenlang geen vliegverkeer is geweest, zijn sommige vliegtuigen en bemanningsleden niet op het juiste moment op de juiste plaats geraakt.

Daardoor zijn sommige vluchten zijn vertraagd. 'De situatie is moeilijk in te schatten', zegt een woordvoerder van Brussels Airport.

Op andere luchthavens is de situatie weer normaal. Woensdagnacht konden in Luik alle vluchten van het pakjesbedrijf TNT opstijgen en landen, maar sommige hadden tot 30 minuten vertraging. Op de luchthaven van Charleroi kampte maar één vlucht met problemen: een vlucht naar Milaan, die om 6.20 uur zou opstijgen, werd uitgesteld naar 10.15 uur.

Meer dan vier uur lang kon woensdag geen enkel vliegtuig landen of opstijgen in België. Niet op Brussels Airport, maar ook niet op de drukke regionale luchthaven van Charleroi. Ook Oostende, Antwerpen en Luik lagen stil. Vanaf 14 uur kwam het luchtverkeer geleidelijk weer op gang. 

Air traffic operations are gradually restarting since 2 pm local time http://t.co/2uqI90fgPi— Brussels Airport (@BrusselsAirport) 27 mei 2015

Het omzetverlies in Zaventem kan oplopen tot 50 miljoen euro.
Paul Hegge
Voka-directeur Halle-Vilvoorde

De oorzaak voor de malaise was een stroompanne bij de Belgische luchtverkeersleider Belgocontrol. Tijdens een maandelijkse controle van de noodgeneratoren liep er iets mis waardoor een overspanning ontstond die zich verspreidde naar het reguliere stroomnetwerk van Belgocontrol.

Daardoor kon zowel het hoofdnetwerk als het noodsysteem niet gebruikt worden. Een woordvoerder van de hoogspanningsnetbeheerder Elia liet weten dat het ging om een panne in het interne stroomnet van Belgocontrol.

Vakbondsman Kurt Callaerts van ACV Transcom linkt de problemen bij Belgocontrol aan het besparingsplan dat drie jaar geleden werd opgestart bij de luchtverkeersleiding. Er is te weinig geïnvesteerd en door een personeelstekort zijn de systemen niet goed onderhouden, klinkt het tegenover Belga.

'Drie jaar gelden zijn er Europese besparingsplannen gemaakt. Er moest 3,5 procent per jaar bespaard worden. België heeft dat als enige in de EU gedaan', zegt Callaerts. 'Dat heeft enorme gaten geslagen bij de technische en ondersteunende diensten.'

Volgens woordvoerder Dominique Dehaene deed Belgocontrol er alles aan om het probleem zo snel mogelijk op te lossen, maar moest woensdagmorgen eerst het Belgisch luchtruim worden ontruimd. 'Het vliegverkeer dat zich al in de onmiddellijke omgeving van de luchthaven bevond, is kunnen landen, daarna zijn we overgegaan tot een 'clear of the sky'', aldus Dehaene. Dat betekent dat alle luchtverkeer dat lager dan 24.500 voet (iets minder dan 7.500 meter) vliegt, uit het Belgische luchtruim is gehaald, tot het probleem is opgelost.

©Flightradar24

Brussels Airport meldde dat 147 vluchten werden geannuleerd en 32 vluchten omgeleid. Verschillende vliegtuigen moesten noodgedwongen uitwijken naar de luchthavens van Beauvais, Rijsel, Parijs Charles De Gaulle en Amsterdam. In de nacht van woensdag op donderdag brachten 500 passagiers de nacht door op de luchthaven.

Intussen blijft het aantal verstoorde vluchten toenemen. Op Zaventem alleen al liep het aantal getroffen reizigers op tot boven de 20.000.

At this moment: 147 cancellations & 32 diversions (20,000 passengers) due to ATC technical problem. Contact your airline for flight info.— Brussels Airport (@BrusselsAirport) 27 mei 2015

Lange wachtrijen aan de infobalies van de luchtvaartmaatschappijen. ©BELGA

'De totale toegevoegde waarde van de luchthaven van Zaventem bedraagt ongeveer 10 miljoen euro per dag', zegt Voka-directeur Paul Hegge van de regio Halle-Vilvoorde. 'Deze panne zorgt voor een economische kost die kan oplopen tot 5 miljoen euro. Een deel daarvan kan gerecupereerd worden door vluchten die later vertrekken, maar het grootste deel is wellicht verloren. Het omzetverlies kan oplopen tot 50 miljoen euro.'

Oostende en Deurne

Ook de andere Belgische luchthavens deelden in de malaise. In Deurne werden twee vluchten afgeschaft, twee omgeleid en kampten tien vluchten met vertraging. Antwerp Airport liet wel weten dat wie dat wilde op het zicht kon vliegen, landen en opstijgen, daarin ondersteund door radarbeelden van de regionale verkeersleiding. Vliegtuigen konden visueel op lagere hoogte tot Nederland vliegen, waar de Nederlandse verkeersleiding het dan overnam. In Oostende werd één vlucht omgeleid en kampen twee vluchten met vertraging.

Brussels Airport

'20.000 van onze passagiers, ongeveer een derde van wat we dagelijks ontvangen, ondervindt de gevolgen van de panne,' zegt woordvoerder Nathalie Van Impe. 'Van een 4.000-tal werd de vlucht afgeleid, van 16.000 passagiers werd de vlucht geannuleerd. Samen met de luchtvaartmaatschappijen zorgen we voor de opvang, we delen water uit. Een schadevergoeding vragen aan Belgocontrol? Dat is nu niet aan de orde.'

Charleroi Airport

'We hebben tot nog toe 15 geannuleerde vluchten en verschillende die afgeleid werden', zegt CEO Jean-Jacques Cloquet van de tweede Belgische luchthaven. 'Dat kost ons enkele duizenden passagiers. Dit heb ik sinds ik hier werk (2008) nog nooit meegemaakt. Maar we gaan Belgocontrol nu niet onder druk zetten, onze eerste bekommernis nu zijn de passagiers.

Liege Airport

'Dit is totaal onbegrijpelijk, du jamais vu, we begrijpen er niks van', fulmineert woordvoerder Christian Delcourt. 'Bij geen enkele luchthaven ter wereld zou zoiets kunnen gebeuren'! We hopen dat alles in orde komt voor 19u, want dan arriveert de eerste vlucht van TNT Airways en vracht is voor ons nog altijd de belangrijkste activiteit'. Pour la petite histoire: tot twee jaar geleden stonden militairen en Belgcontrol samen in voor de luchtverkeersbegeleiding van en naar Bierset. Waren die er nu nog geweest, had Luik nog deels kunnen functioneren.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud