Brussels Airport vraagt opnieuw respijt aan obligatiehouders

©AFP

De coronapandemie blijft Brussels Airport parten spelen. De vennootschap boven de luchthaven vraagt nogmaals respijt aan haar obligatiehouders.

Eind december vorig jaar stemden de obligatiehouders van Brussels Airport in met de versoepeling van enkele financiële verplichtingen voor het bedrijf. 

Het betrof onder meer de voorwaarden voor de mate waarin Brussels Airport zijn rentebetalingen met zijn (operationele) winst kon dekken.

De instemming van de obligatiehouders betrof de periodes die eind december 2020 en eind juni 2021 afliepen. Brussels Airport hoopt dat ze voor de twee volgende semesters - eindigend op 31 december en 30 juni 2022 - opnieuw het licht op groen zullen zetten.

De obligatiehouders komen op 5 augustus samen. De beleggers die daarmee moeten instemmen, tekenden in op obligatie-uitgiftes in 2013, 2014 en 2017.

Brussels Airport vroeg vorig jaar ook de toelating nieuwe schulden aan te gaan 'om de onderneming van liquiditeiten te voorzien en algemene werkingskapitaaluitgaven te dekken'. Het betrof maximaal 300 miljoen euro. Die haalde het luchthavenbedrijf met gemak op. Via een nieuwe uitgifte voor hetzelfde bedrag wil Brussels Airport de vorige herfinancieren.

Barslecht jaar

Financieel beleefde Brussels Airport door de coronapandemie een barslecht jaar, bleek in januari. Het aantal passagiers kelderde met driekwart tot 6,7 miljoen, van de omzet ging twee derde af en netto ging het bedrijf 147 miljoen euro in het rood.

Van de 24.000 jobs bij bedrijven op de luchthaven waren er na een coronajaar nog 20.000 over. Vooral het faillissement van Swissport en de sanering bij Brussels Airlines hakten er stevig op in.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud