CEO Lufthansa: 'Vluchten onder 10 euro onverantwoord'

Carsten Spohr, de CEO van Lufthansa, verwijt lagekostenmaatschappijen de reputatie van de luchtvaart te verknoeien. ©REUTERS

Carsten Spohr verwijt prijsvechters de reputatie van de luchtvaart te verpesten met spotgoedkope tickets.

Carsten Spohr, de topman van de Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa, heeft het niet zo begrepen op lagekostenmaatschappijen. Dat maakte hij zondag duidelijk in een gesprek met de Zwitserse krant Neue Zürcher Zeitung.

'Vluchten van minder dan tien euro zouden niet mogen bestaan. Ze zijn economisch, ecologisch en politiek onverantwoord', stelde de topman van de eigenaar van Brussels Airlines.

Ryanair

Lufthansa krijgt in Duitsland flink wat concurrentie van prijsvechters als Ryanair. De onderneming met hoofdzetel in Ierland poogt marktaandeel af te snoepen van de Duitse maatschappij door voor een appel en ei vluchten aan te bieden van bijvoorbeeld Berlijn naar een resem Europese steden.

Lagekostenspelers maken onze sector tot mikpunt van kritiek en verstoppen het luchtruim omdat een kunstmatige vraag wordt gestimuleerd die niet zou bestaan als er realistische prijzen zouden bestaan.
Carsten Spohr
CEO Lufthansa

Een zoekopdracht op de website van Ryanair zondag leerde dat een enkele trip van Berlijn Schönefeld naar het Tsjechische Brno slechts 4,99 euro kost. Voor een vlucht naar Barcelona telt u 9,99 euro neer. In die prijzen is geen ruimbagage inbegrepen.

'De twee grootste lagekostenmaatschappijen van Europa verliezen massa's geld omdat ze hun verkoop in Duitsland met spotgoedkope tickets proberen op te drijven', stelde Spohr in het gesprek. 

Reputatie

Die prijzenoorlog doet Lufthansa pijn, gaf de CEO toe. Vorige maand verlaagde de maatschappij haar winstverwachtingen voor 2019 al. 'Maar niemand gaat ons uit onze thuismarkt verdrijven', maakte hij zich sterk.

Spohr verwijt de prijsvechters ook de reputatie van de luchtvaart te verpesten. 'Zij maken onze sector tot mikpunt van kritiek en verstoppen het luchtruim omdat een kunstmatige vraag wordt gestimuleerd die niet zou bestaan als er realistische prijzen zouden bestaan.'

Brussels Airlines

Lufthansa heeft met Eurowings zelf een lagekostentak. Tot voor kort was het de bedoeling van de Duitse maatschappij om Brussels Airlines in Eurowings te integreren.

Vluchten van minder dan tien euro zouden niet mogen bestaan. Ze zijn economisch, ecologisch en politiek onverantwoord.
Carsten Spohr
CEO Lufthansa

Maar vorige maand zette Lufthansa de integratie van de Belgische maatschappij in de lowcostketen onverwacht stop. Door de concurrentie van bedrijven als Ryanair en Easyjet moet het verlieslatende Eurowings focussen op korteafstandsvluchten.

Omdat Brussels Airlines vooral sterk staat in Afrika, leidt dat tot een heroriëntatie van de Belgische dochter. Die moet 'nauwer aansluiten' bij Network Airlines, de premiumtak van Lufthansa, Swiss Airlines en Austrian Airlines.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect