CEO Sonaca: 'Boeing 737 MAX goed voor 25 procent van onze omzet'

Bernard Delvaux, CEO van de vliegtuigleverancier Sonaca. ©Tim Dirven

Het besluit van Boeing om de productie van de 737 Max op te schorten heeft voor leverancier Sonaca geen gevolgen in België. Wel wordt zijn Amerikaanse dochteronderneming zwaar getroffen, aangezien de 737 MAX het belangrijkste contract is voor LMI Aerospace.

Bernard Delvaux, de CEO van Sonaca, leverancier voor Boeing, noemt de impact van de beslissing van Boeing om de productie van het omstreden vliegtuig tijdelijk te stoppen enorm. 'De 737 MAX is het best verkochte vliegtuig ter wereld. Voor onze luchtvaarttak is het een van de belangrijkste contracten.' Hoewel de samenwerking met Boeing voor de 737 MAX-toestellen goed is voor 25 procent van de omzet van Sonaca blijft België wel buiten schot volgens Delvaux.

Het is de Amerikaanse tak van het Waalse bedrijf, LMI Aerospace, die 'aanzienlijk' in de klappen deelt. Toch blijft Delvaux vertrouwen hebben in Boeing, zij het voorzichtig. 'Voor de middellange en lange termijn is het afwachten hoe Boeing uit de crisis zal komen, en hoe de 737 MAX eruit zal zien. As we de geplande wijzigingen aanbrengen, is het een zeer veilig vliegtuig.'

Airbus

Sonaca maakt ook vliegtuigonderdelen voor Boeings concurrent Airbus. Kan die ergens een graantje meepikken? Delvaux denkt niet dat Airbus op dit moment extra vliegtuigen kan maken. 'Op korte termijn denk ik dat Airbus weinig kan winnen door de problemen van Boeing. Airbus wordt ook beperkt door zijn keten van onderaannemers en heeft een beperkte assemblagecapaciteit in Duitsland.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud