Advertentie

Charleroi boet voor succes Brussels Airport

©Photo News

Charleroi Airport ontvangt dit jaar voor het eerst sinds 2005 minder reizigers. Zaventem daarentegen doorbreekt het historische record van 2000.

De luchthaven van Charleroi had dit jaar op zwaar verlies gerekend. Ryanair, veruit de belangrijkste klant van Charleroi, is gestart met verschillende routes vanop Zaventem. En dat laat zich voelen. De directie had zelfs gerekend op een daling van het aantal passagiers met 11 procent.

Uiteindelijk valt het verlies beter mee dan verwacht, en moet de luchthaven maar zo'n 5 procent inboeten. Onder meer de komst van Pegasus uit Turkije en Thomas Cook kon de passagiersdaling enigszins indijken. 6,7 miljoen passagiers namen vorig jaar het vliegtuig in Charleroi. Dit jaar zullen er dat nog 6,4 miljoen zijn. Voor volgend jaar rekent Charleroi wel weer op groei.

9/11

Brussels Airport kon dan weer met een historisch record uitpakken maandag. 21,6 passagiers passeerden dit jaar langs de nationale luchthaven. Dat is al evenveel dan het totaal van het recordjaar 2000. De drukke periode rond Kerstmis zal dat cijfer nog wat aandikken.

‘2000 was een topjaar, maar daarna volgden verschillende tegenslagen zich op’, zegt woordvoerster Nathalie van Impe. ‘Er was het faillissement van Sabena, de aanslagen van 9/11 en een economische crisis. Het was een werk van lange adem om Brussels Airport weer aantrekkelijk te maken bij buitenlandse investeerders.’

Die moeilijke periode lijkt de luchthaven nu achter zich te hebben gelaten. Terwijl het tijdens het voorbije decennium vooral de klassieke maatschappijen waren die de luchthaven uit het dal vlogen, met Brussels Airlines op kop, zijn het voorbije jaar verschillende lowcostmaatschappijen naar Brussel gekomen. Ryanair startte met 10 bestemmingen. Vueling, uit Spanje, voegde er 5 toe aan zijn aanbod.

Meer passagiers, minder vluchten

Opvallend is wel dat via Brussel nu meer passagiers worden vervoerd met minder vluchten, want die liggen nog steeds een derde lager dan in 2000. ‘Meer passagiers met minder toestellen is een wereldwijde trend in de luchtvaart’, zegt Van Impe.  ‘Dat komt omdat grotere types van vliegtuigen worden gebruikt. De bezettingsgraad ligt ook hoger.’

Ook de volgende jaren rekent Brussel op groei. De luchthaven hoopt op 2 tot 3 procent.

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud