China toont Boeing-concurrent

In China is de C919 voorgesteld, het eerste grote passagierstoestel dat in het land zal worden gemaakt. Vliegtuigbouwer Comac moet een lokale concurrent worden voor Boeing en Airbus.

De Chinese regering richtte Comac op in 2008 om de Chinese afhankelijkheid van Airbus en Boeing op lange termijn te verminderen. Volgens de vliegtuigbouwer zal China de komende twintig jaar meer dan 3.750 passagiersvliegtuigen nodig hebben om aan de vraag te voldoen, boven op het duizendtal exemplaren dat nu in dienst is.

Het belangrijkste wapen in de strijd om orders wordt de C919, een toestel dat 128 passagiers kan vervoeren. Het toestel, waar al jaren aan wordt gesleuteld en dat de nodige vertraging opliep, is maandag eindelijk voorgesteld aan de wereld.

Het is de bedoeling is om in 2016 de eerste vlucht te maken met het toestel. Daarop moeten nog drie jaar testvluchten volgen, vooraleer het kan worden ingezet  in commerciële luchtvaart.

De voorstelling van de C919 in China. ©REUTERS

Hoe bedreigend de C919 kan worden voor 'de grote twee', zal nog moeten blijken. Het is in de luchtvaart niet genoeg om een lagere aankoopprijs aan te bieden om marktaandeel te winnen. De kracht van een merk schuilt in de operationele kostprijs (brandstof en onderhoud) en in het servicenetwerk. De aankoopprijs zou slechts 3 tot 5 procent van de kosten over de hele levensduur uitmaken. De grote twee hebben een wereldwijd netwerk dat snel hulp kan bieden bij pannes. De vraag is hoe snel de Chinezen dat bijbenen.

Dat neemt niet weg dat Comac al orders in de wacht sleepte. Die komen - niet al te verrassend - uit eigen land. En China is geen onbelangrijke markt voor Boeing en Airbus. Dus ook als Comac nog niet meteen de wereld  verovert, kan de impact op Boeing en Airbus voelbaar zijn, gesteld dat de C919 zich bewijst in de lucht.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud