Concurrenten slaan munt uit ban Boeings

Een Boeing 737 Max van Tuifly. ©ANP

De luchtvaartmaatschappijen zijn op zoek naar vervangers voor de Boeing 737 Max, het vliegtuigtype dat wereldwijd in de ban is geslagen. Het Europese Airbus, maar ook het Chinese Comac, liggen op vinkenslag.

Tuifly België is een van de vele luchtvaartmaatschappijen die op zoek moesten naar vervangtoestellen, na het wereldwijde vliegverbod op de 737 Max, een vliegtuigtype van de Amerikaanse bouwer Boeing.

'Men moet dat wel niet overdrijven. Van onze 33 toestellen zijn er 4 van het type 737 Max. Maar uiteraard zijn we meteen op zoek gegaan naar alternatieven om onze dienstverlening tijdens de piekperiodes, de weekends en de komende paasvakantie, te verzekeren', zegt woordvoerder Piet Demeyere.

Het commercieel vliegverkeer op korte afstand wordt gedomineerd door de 737-reeks van Boeing en de A320-reeks van Airbus. De Max (met de varianten 8 en 9 in commerciële roulatie) is de recentste toevoeging aan de 737-familie, maar heeft enkele oudere broertjes. Die zijn na de Max-ban plots wereldwijd gegeerd.

Airbus A320

Tuifly België gaat een A320 van de Letse maatschappij Smartlinx Airlines en enkele oudere 737's (uit de 737 NG-reeks) van het Slovaakse Air Explore huren. 'Het zijn partners waar we al jaren mee samenwerken om tijdelijke pieken op te vangen', zegt Demeyere.

9.000
China
China heeft de komende twintig jaar 9.000 nieuwe vliegtuigen nodig.

Omdat het om langetermijnpartners gaat, liggen de huurprijzen niet hoger dan anders. Maar het brengt wel niet te verwaarlozen bijkomende kosten voor Tuifly België met zich mee. 'Die moeten we er in de huidige omstandigheden maar bijnemen', zegt Demeyere.

Voor het noodlijdende Indiase Jet Airways biedt het verbod op de 737 Max een buitenkans om de financiën op te krikken. De helft van zijn vloot, waarvan een groot aantal oude 737's, staat aan de grond. Dankzij de toegenomen vraag naar die oude modellen kan Jet Airways nu makkelijker kandidaten vinden om enkele 737-leasingcontracten over te nemen.

Macron en de Chinezen

Op lange termijn moeten luchtvaartmaatschappijen uitmaken of ze hun bestellingen voor 737 Max-toestellen al dan niet annuleren bij Boeing. Een tiental maatschappijen twijfelen over hun eerdere Boeing-bestelling. De belangen zijn enorm. In het orderboek voor de 737 Max staan ongeveer 5.000 toestellen, inclusief de 371 reeds geleverde, goed voor een omzet van 600 miljard dollar.

De concurrentie zit niet stil om een deel van die koek in te pikken.

De Franse president Emmanuel Macron probeert Ethiopië Europese Airbus-toestellen aan te smeren.

De Franse president Emmanuel Macron hield deze week overleg met de Ethiopische premier Abiy Ahmed over Airbus-bestellingen van Ethiopian Airlines, de staatsgeleide luchtvaartmaatschappij waarvan vorig weekend een 737 Max 8 crashte. Het lijdt weinig twijfel dat Macron de A320 (meer bepaald het type neo) als alternatief naar voren schoof. Airbus heeft het Zuid-Franse Toulouse als hoofdkwartier en productievestiging.

Macron zal de A320 ook promoten tijdens het staatsbezoek aan China later deze maand. Onderhandelingen over een grote Chinese bestelling slepen lang aan, maar krijgen door de crisis bij Boeing nu een extra impuls. China is goed voor een kwart van alle reeds geleverde Boeing 737 Max-toestellen, en was het eerste grote land om er een vliegverbod over af te kondigen.

Comac

De Chinezen hebben echter een eigen alternatief, de C919 van het staatsbedrijf Comac. Dat type is als rechtstreekse concurrent gebouwd voor de Boeing 737 Max en de Airbus A320neo. China wil er de greep van de westerse bedrijven op de luchtvaartindustrie mee breken.

De C919 van de Chinese vliegtuigbouwer Comac. ©EPA

De Belgische technologiegroep Solvay is een van zijn leveranciers.

Volgens Comac zijn er wereldwijd 800 C919-toestellen besteld. Alleen al in China zullen de komende twintig jaar zo'n 9.000 nieuwe vliegtuigen nodig zijn, waarvan het leeuwendeel geschikt moet zijn voor korte en middellange afstanden.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content