Corona kan luchtvaartsector tot 113 miljard dollar omzet kosten

Passagiers met mondmaskers op Zaventem. ©BELGA

De International Air Transport Association (IATA) heeft de voorlopige impact van het coronavirus becijferd. Als Covid-19 zich verder verspreidt, kan de schade oplopen tot 113 miljard dollar.

De IATA hanteert verschillende scenario's. Als de besmetting onder controle blijft in de landen waar op dit moment meer dan 100 besmettingen zijn vastgesteld, schat de organisatie dat de luchtvaartsector een omzetverlies van 63 miljard dollar moet slikken. Als het virus zich verder verspreidt, kan dat oplopen tot 113 miljard dollar. 

-25 procent
Luchtvaartaandelen
De luchtvaartaandelen zakten sinds de uitbraak van het virus al met 25 procent.

Maar de landen waar al meer dan 100 gevallen geteld zijn, zijn goed voor 27 procent van de globale omzet voor luchtvaartmaatschappijen (passagiers, geen cargo). Die landen zullen dus sowieso een passagiersverlies moeten slikken: Frankrijk (-10%), Duitsland (-10%) en Italiƫ (-24%) volgens het eerste, optimistischere scenario. De daling van het aantal passagiers voor de rest van Europa zou op 7 procent neerkomen. Dat zou een omzetverlies van 19,6 miljard dollar betekenen.

In het tweede, ergere scenario zou het virus zich verder verspreiden en meer slachtoffers maken in landen waar minder dan 100, maar meer dan tien besmettingen zijn vastgesteld, zoals Nederland, Oostenrijk, Frankrijk, ItaliĆ«, Duitsland, Noorwegen, Spanje, Zwitserland, Zweden en het Verenigd Koninkrijk. In dat geval zouden die landen op een kwart minder passagiers kunnen rekenen. Samengeteld met de rest van de Europese sector zou in het ergste geval de schade dan neerkomen op 43,9 miljard dollar. 

Verschillende luchtvaartmaatschappijen nemen maatregelen om de verspreiding van het coronavirus in te dammen. Dat weegt op de economie, omdat vluchten afgelast en geannuleerd worden. Corona doet ook de beleggers zweten: de luchtvaartaandelen zijn volgens de IATA al 25 procent gezakt. Dat is 21 procentpunten meer dan bij de gelijkaardige SARS-crisis in 2003, die regelmatig als ijkpunt wordt genomen. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud