Advertentie

Corona kost luchthaven Zaventem 4.000 jobs

De pas gerenoveerde Skyhall van Brussels Airport wordt nu gebruikt als een vaccinatiecentrum. ©BELGA

Van de 24.000 jobs bij bedrijven op de luchthaven zijn er na een coronajaar nog 20.000 over. Vooral het faillissement van Swissport en de sanering bij Brussels Airlines hakken er stevig in.

Terwijl in de Skyhall op de luchthaven misschien wel het mooiste vaccinatiecentrum van het land is geïnstalleerd, is het voor de bedrijven op de luchthaven nog altijd crisis.

Van de 24.000 mensen die voor de coronacrisis op de luchthaven werkten, zijn er volgens de CEO van Brussels Airport, Arnaud Feist, nog zo’n 20.000 over. De grootste klappen vielen bij Swissport en Brussels Airlines.

Swissport ging in juni vorig jaar failliet, waardoor bijna 1.500 mensen hun job verloren. Een stevige sanering bij Brussels Airlines kostte in mei nog eens 1.000 jobs. Ook de uitbater van de luchthaven zelf, Brussels Airport, zette het mes in het personeel. Zo’n 200 tijdelijke werknemers en contractanten zagen hun contract niet verlengd. Bij Lagardère, dat taxfreewinkels op de luchthaven uitbaat, verdwenen 153 jobs en bij Interparking 60.

147
miljoen euro verlies
Brussels Airport maakte vorig jaar 147 miljoen euro verlies.

Financieel beleefde Brussels Airport een hellig jaar, bleek in januari. Het aantal passagiers kelderde met driekwart tot 6,7 miljoen, van de omzet ging twee derde af en netto ging het bedrijf 147 miljoen euro in het rood.

Farmahub

De rode cijfers werden enigszins gestelpt door de puike resultaten van de vrachtactiviteiten op de luchthaven van Zaventem. Die groeiden in de crisis met 2 procent. Dat was voor een groot deel te danken aan de drukte in de farmahub, waar vaccins, mondmaskers en ander beschermingsmateriaal worden verwerkt.

Voor dit jaar verwacht Feist opnieuw een verlies, vooral omdat de luchthaven in de eerste drie maanden maar een fractie van zijn gebruikelijke verkeer en passagiers telde vanwege de bijna algemeen geldende reisverboden. Feist hoopt wel dat het verlies niet zo zwaar zal zijn als vorig jaar.

Vanaf volgend jaar zou Brussels Airport uit de rode cijfers komen. Maar het duurt volgens Feist minstens tot 2024 en wellicht tot 2025 voordat de luchthaven helemaal hersteld is van de coronacrisis en weer op de passagiers- en winstniveaus van 2019 zit.

Om overeind te blijven deed Brussels Airport geen beroep op rechtstreekse staatssteun, in tegenstelling tot de luchthaven van Charleroi. Wel sloot het volgens Feist 'met gemak' een nieuwe kredietlijn van 300 miljoen euro eind vorig jaar. Die moet volstaan om deze crisis door te komen, stelt de CEO.

Ondertussen gaat de zoektocht naar een nieuwe voorzitter naarstig door, zegt Feist. Het mandaat van voorzitter Marc Descheemaecker liep vorig jaar af.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud