Corona slaat gat van 100 miljoen bij luchtverkeersleider Skeyes

De inkomsten van luchtverkeersleider Skeyes zijn ingestort door het stilgelegde vliegverkeer. ©BELGA

Door het stilgelegde vliegverkeer grijpt Skeyes naast 100 miljoen euro aan inkomsten van luchtvaartmaatschappijen. De Belgische luchtverkeersleider bedelt om geld bij de federale regering.

De federale regering krijgt er een probleemdossier bij in de luchtvaartsector. Na de luchtvaartmaatschappijen zoals Brussels Airlines en TUI fly Belgium, de afhandelaars Swissport en Aviapartner, en de toeleveranciers zoals Sabena Aerospace klopt ook de luchtverkeersleider Skeyes op de deur van de regering-Wilmès. Dat vernam De Tijd. 

Skeyes voelt de impact van het coronavirus enorm. Door de reisbeperkingen en vliegverboden hebben de meeste luchtvaartmaatschappijen hun aanbod stilgelegd. Behalve enkele repatriëringsvluchten en cargovluchten landen amper nog vliegtuigen op de Belgische luchthavens. 'Het luchtverkeer is ingestort. 90 procent van de voorziene volumes wordt niet gebruikt', zegt Dominique Dehaene, woordvoerder van Skeyes.

Maar de kosten van Skeyes blijven gigantisch. Het grootste deel van de luchtverkeersleiders, allen statutaire ambtenaren, blijft nodig om de dienstverlening te garanderen. 'Onze vaste kosten blijven lopen want we zijn een publieke dienstverlener, zelfs al is er amper vliegverkeer', zegt Dehaene. 

Inkomsten

Het gebrek aan inkomsten slaat diepe putten bij Skeyes. De luchtverkeersleider is zo goed als volledig afhankelijk van de vergoedingen die luchtvaartmaatschappijen betalen. Van de 240 miljoen euro omzet die Skeyes in 2018 draaide, was 72 procent afkomstig van overvliegend luchtverkeer ('en route') en 26 procent van landende en opstijgende vliegtuigen op Belgische luchthavens ('terminal'). De overheid steekt maar 9 miljoen euro per jaar in Skeyes. 

Op basis van prognoses van de Europese luchtverkeersleider Eurocontrol rekent Skeyes het verlies aan inkomsten alleen voor 2020 op zeker 100 miljoen euro. 'Volgens Eurocontrol lopen de kosten voor luchtvaartmaatschappijen voor diensten die ze niet gebruiken dit jaar in België op tot 100 miljoen euro', zegt Dehaene. 'Maar wij zijn eigenlijk nog pessimistischer.'

De kans dat de spartelende luchtvaartmaatschappijen die factuur (snel) betalen, is erg klein. Luchtvaartbedrijven zitten in grote financiële moeilijkheden nu hun vluchten stilliggen, geen nieuwe boekingen binnenkomen en vaste kosten, zoals de lease van vliegtuigen, blijven lopen. 'We veronderstellen dat de luchtvaartmaatschappijen nu niet gaan betalen, maar gespreid', zegt Dehaene.

In principe kan Skeyes het geld later terugvorderen van de luchtvaartmaatschappijen. Skeyes berekent zijn en-routetarieven op basis van vijfjarige prognoses van het aantal vliegbewegingen, en evalueert die elke twee jaar. Als in 2022 blijkt dat het luchtverkeer in 2020 fout was ingeschat, worden de extra kosten ('traffic risk') verdeeld tussen Skeyes en de luchtvaartmaatschappijen. 'We zitten dus de komende twee jaar sowieso met een gat van 100 miljoen euro', zegt Dehaene.

Steun

Om die periode te overbruggen, kijkt de luchtverkeersleider naar de federale regering. Het bedrijf hoopt dat de regering de verloren inkomsten kan prefinancieren, waarna Skeyes, de luchtvaartmaatschappijen of de passagiers die later terugbetalen. Een andere piste is dat de overheid Skeyes uitstel van betaling gunt voor een reeks sociale lasten.

Federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR) reageert voorzichtig. 'Wij staan in contact met Skeyes om te kijken hoe we zijn werking op korte termijn kunnen garanderen en welke oplossingen op lange termijn mogelijk zijn', zegt Bellots woordvoerder Jasper Pillen. Mogelijk duikt een Europese oplossing op, want de meeste luchtverkeersleiders zijn overheidsbedrijven en kampen met gelijkaardige problemen. 'Skeyes is niet alleen. Dit is een Europees probleem', klinkt het bij Bellot.

De lonen van het personeel zou Skeyes nog enkele maanden kunnen uitbetalen. De luchtverkeersleider zat jaren geleden financieel in slechte papieren. Maar CEO Johan Decuyper stelde de voorbije jaren, ondanks forse kritiek van het personeel, orde op zaken en maakte het bedrijf opnieuw rendabel.

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud