Advertentie

De verwrongen waarheid van Charlerois topklant Ryanair

Volgens Ryanair dreigt de 3 eurotaks de luchthaven van Charleroi 1 miljoen passagiers te kosten. ©Photo News

Ryanair dreigt er opnieuw mee zich gedeeltelijk terug te trekken uit Charleroi als de Waalse overheid een passagierstaks van 3 euro invoert. ‘1.000 jobs staan op het spel.’

Voor een rondje overheid bashen is de lagekostenluchtvaartmaatschappij Ryanair nooit te beroerd. Als het bovendien om taksverhogingen gaat, voelt CEO Michael O’Leary zich als een vis in het water. Ook gisteren sloeg hij wild om zich heen nadat de Waalse regering bekendgemaakt had een passagierstaks van 3 euro in te voeren. Met een regelrechte oorlogsverklaring wil hij de politici om de onderhandelingstafel dwingen.

De Ierse prijsvechter dreigt zijn aanbod van en naar Charleroi met 17 procent te verminderen als de taks er komt. Waarom precies 17 procent is niet duidelijk. Volgens Ryanair zou dat een verlies van 1 miljoen passagiers én van 1.000 banen betekenen. Dat eerste kan kloppen, het tweede is een overdrijving, zoals O’Leary dat wel vaker doet. De ACI, de vereniging van luchthavens, hanteert de regel van 1.000 extra jobs per extra miljoen passagiers, maar die geldt niet onverkort in omgekeerde richting.

De Luikse professor Henry-Jean Gathon schatte in 2011 dat de luchthaven van Charleroi 2.750 directe banen creëert, de totale indirecte tewerkstelling schatte hij op 6.000 à 8.000 jobs. Dat een vermindering van Ryanairs activiteiten met 17 procent 1.000 banen zou kosten, is dus twijfelachtig. Temeer omdat de kans groot is dat een aantal van die vluchten overgenomen zou worden door concurrenten als Jetairfly.

Het zou niet de eerste keer zijn dat de Ierse budgetvlieger een van zijn grootste partners zwaar onder druk zet én uiteindelijk zijn gelijk haalt. In de zomer van 2007 was O’Leary furieus na een wilde staking van het veiligheidspersoneel op de luchthaven. De ticketverkoop werd gestaakt en hij stond op het punt de boel te sluiten, tenzij er afspraken kwamen over een minimale dienstverlening. Ryanair haalde zijn slag thuis, wilde stakingen bleven sindsdien uit.

Drie jaar eerder, in 2004, dreigde hij er ook al mee Charleroi te verlaten. De Europese Commissie had Wallonië en Ryanair veroordeeld wegens ongeoorloofde subsidies. Maar de Ieren dwongen het Waals Gewest en de luchthaven het nieuwe contract zodanig aan te passen dat hun kostenplaatje onveranderd bleef. Ook de Europese Commissie kon fluiten naar haar boete toen het Europese Hof van Justitie Ryanair gelijk gaf, zij het vooral om vormfouten.

Economisch verlies

Ryanair argumenteert dat het invoeren van een taks nefast is voor een luchthaven en de omliggende economie. En daar heeft het een punt. Nederland voerde vijf jaar geleden een zogenaamde ecotaks in, van elf euro voor korte vluchten tot 45 euro voor lange vluchten. Onderzoekers becijferden dat tegenover de fiscale inkomsten van 300 miljoen euro per jaar een economisch verlies van 1,3 miljard stond, omdat Schiphol massaal klanten verloor. Dus verdween die taks.

3 euro is wel veel minder dan elf euro, en bovendien rekenden Schiphol en de overheid al heel wat andere taksen aan. Het ging dus om de spreekwoordelijke druppel. De taksen die Charleroi vandaag aanrekent, zijn bijna symbolisch in vergelijking met andere luchthavens. Dat de luchthaven zich door die 3 euro uit de markt zou prijzen en dat passagiers massaal naar Zaventem zouden verhuizen, zoals Ryanair beweert, is daarom zeer onwaarschijnlijk.

Als je met een ticket van Jetairfly heen en terug naar Tenerife zou vliegen, kan je vanuit Zaventem en vanuit Charleroi vertrekken. De taksen in Brussels Airport bedragen 39,20 euro, waarvan 27,95 voor de luchthaven van Brussel en 11,25 euro voor die van Tenerife. Vanuit Charleroi bedraagt de taks voor dezelfde bestemming maar 13,97 euro, waarvan 2,72 naar de luchthaven van Charleroi gaat en dus 11,25 euro naar die van Tenerife. Zelfs met die 3 euro erbij blijft de Waalse luchthaven nog altijd 22,23 euro voordeliger. En dan gaat het enkel over de taksvoordelen. Charleroi blijft dus goedkoop.

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Gesponsorde inhoud
Tijd Connect
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.
Partnercontent
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.