analyse

De zwakste schakel van Zaventem

©BELPRESS

Aviapartner is al jaren hét zorgenkind van Brussels Airport. Stevent de Belgische afhandelaar er af op een faillissement?

Chaotisch management, verouderd materieel en wilde stakingen, bij voorkeur net voor de vakantie. In Zaventem wordt al jaren steen en been geklaagd over Aviapartner.

De Belgische afhandelaar vervult dan ook een cruciale rol op de nationale luchthaven. Aviapartner moet niet alleen de koffers van reizigers laden, lossen en sorteren. Het bedrijf verzorgt ook de check-in van passagiers en duwt vliegtuigen de tarmac op. Met klanten als Ryanair en TUI fly bezet Aviapartner ongeveer 40 procent van de Zaventemse markt. 

24,3
Aviapartner
Aviapartner stapelde voor zijn passagiersbusiness in Zaventem alleen al 24,3 miljoen euro aan overgedragen verliezen op.

Veel verdient het bedrijf daar niet aan. Aviapartner boekte vorig jaar een verlies van 3 miljoen euro, blijkt uit de jaarrekening die het bedrijf onlangs neerlegde. Aviapartner stapelde in Zaventem intussen al 24,3 miljoen euro aan overgedragen verliezen op.

Hoewel Aviapartner al decennia de Zaventemse markt verdeelt met concurrent Swissport (vroeger Flightcare en Sabena Handling), slaagt het bedrijf er niet in om deftige marges aan te rekenen.

Luchtvaartmaatschappijen zien afhandelaars namelijk als een van de weinige vaste kosten waarop ze nog kunnen besparen. Bovendien worden contracten alsmaar vaker op Europees niveau bedisseld. Luchtvaartmaatschappijen willen niet meer betalen in Amsterdam dan in Zaventem. 

Bloedrode cijfers

Aviapartner moet dringend zijn kosten verlagen. 80 procent daarvan gaat naar het personeel. Tussen 9 en 11 's ochtends en 18 en 19 uur 's avonds, wanneer de meeste vliegtuigen landen op Zaventem, moeten bagagisten in sneltempo duizenden koffers versleuren. Maar een aanzienlijk deel van de werktijd worden ze betaald om te wachten.

Om de personeelskosten onder controle te houden moeten afhandelaars voldoende volume verzetten. Zo slaagde Swissport er eind vorig jaar in om het contract van Brussels Airlines, de belangrijkste klant op Zaventem, binnen te halen. Door dat grote contract kan Swissport ook andere klanten goede voorwaarden aanbieden.

Swissport en Brussels Airlines leven nochtans op gespannen voet. Swissport won het contract in 2012 pas na een grote prijzenoorlog met Aviapartner, die zich als een olievlek over de hele luchthaven verspreidde. 

Aviapartner

Aviapartner op Zaventem

- Omzet (passagiersvluchten, 2017): 61,1 miljoen euro

- Cashflow: -3,9 miljoen euro

- Nettoverlies: 3,6 miljoen euro

- Over te dragen verlies: 24,3 miljoen euro

- Afgehandelde passagiersvluchten: 40.805

- Klanten: Ryanair, TUI Fly, EasyJet, British Airways,...

Groep Aviapartner

- Ook actief in cargo en in de luchthaven van Luik. Vroeg dit weekend het gerechtelijk akkoord aan voor de acitviteiten in Oostende. 

- Telt 800 werknemers in België.

- Opgericht in 1949 opgericht door de Belgische familie Verougstraete onder de naam Belgavia.

- Vandaag eigendom van ondernemer Laurent Levaux en de Amerikaanse private equitygroep HIG.

- Actief op 40 luchthavens in België, Nederland, Duitsland, Frankrijk, Spanje en Italië. 

Daardoor kwamen zowel Aviapartner als Swissport de voorbije jaren financieel in een lastig parket. De Zaventemse tak van Aviapartner, die een negatief eigen vermogen van 15,5 miljoen euro heeft, zit op een schuldenberg van 49 miljoen euro.

Ondanks die problemen reikte Brussels Airport begin dit jaar in februari opnieuw de twee licenties uit aan Swissport en Aviapartner, waardoor zij de komende zeven jaar als enige de bagage van passagiersvliegtuigen op Zaventem mogen afhandelen. Pas in 2025 kan er eventueel een nieuwe, derde speler bijkomen.  

Terwijl de situatie bij Swissport sindsdien lijkt te verbeteren, klaagt het personeel van Aviapartner verder over een gebrek aan organisatie en investeringen. Transportbanden vallen in panne, auto's rijden rond zonder veiligheidsgordels of deuren. 'Onlangs reed een collega tegen een muur omdat de remmen niet werkten', vertelt Fouad Bougrine van de liberale vakbond. 

Faillissement?

Toch maken de vakbonden zich grote zorgen over de toekomst van het bedrijf. Ze vrezen dat de eigenaars van Aviapartner, voorzitter Laurent Levaux en de Amerikaanse private-equitygroep HIG, hun Belgische tak in het faillissement willen drijven.

'Niet onrealistisch', noemen verschillende bronnen op de luchthaven dat scenario. 'Misschien wil Aviapartner de Zaventemse afdeling liever failliet laten gaan dan de verliezen te blijven opstapelen.'

Aviapartner ontkent de piste ten stelligste. 'Als er een faillissement komt, is dat niet door toedoen van het management maar door de absurde eisen van de vakbonden', zegt general manager Yves Nuyts. 'Geen enkel haartje op mijn hoofd denkt aan een faillissement.'

Volgens de directie is Aviapartner weer op het goede pad. Twee weken geleden werden op Zaventem 50 nieuwe auto's geleverd. Dankzij het vernieuwingsplan 'Take-off' zou het bedrijf dit jaar (tot de staking) winst maken. 

Waarnemers nuanceren ook de grote schuldenberg van Aviapartner. Private-equitygroepen zoals HIG schuiven graag schulden naar hun lokale afdelingen, zodat de holding financieel gezond blijft. Voor de Belgische ondernemer Laurent Levaux is Zaventem dan weer een prestigezaak. 

Oostende

Toch is het faillissement niet compleet ondenkbaar. Aviapartner knipte zijn Belgische business enkele jaren geleden op in verschillende entiteiten, waardoor het zich makkelijker kan ontdoen van bepaalde activiteiten.  

Zo vroeg Aviapartner dit weekend een gerechtelijk akkoord aan voor zijn business in Oostende, die door de dalende volumes al jaren verlies maakte. Aviapartner zoekt al jaren vergeefs een overnemer voor zijn vrachtactiviteiten in Luik en Oostende. Maar die zoektocht vordert niet. 

De staking in Zaventem is intussen uitgebreid naar Luik. Daar vonden in juli ook al acties plaats, terwijl een nieuwe concurrent personeel wegplukt bij Aviapartner. 

In Zaventem doemt met DNata een nieuwe concurrent op. De handlingtak van de luchtvaartmaatschappij Emirates uit Dubai haalde een licentie voor de behandeling van vrachtvluchten binnen, waarvoor Brussels Airport voor het eerst wel een derde licentie uitreikte. Verschillende klanten van Aviapartner overwegen naar verluidt over te stappen naar DNata.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud