Deal tussen Lufthansa en Brussels Airlines is rond

©Lieven Van Assche

Na weken onderhandelen hebben de aandeelhouders van Brussels Airlines een overnameakkoord bereikt met het Duitse moederbedrijf Lufthansa.

Dat bevestigt Geert Sciot, de woordvoerder van Brussels Airlines.

De raad van bestuur van Brussels Airlines heeft dinsdagavond ingestemd met het overnameakkoord met het Duitse moederbedrijf Lufthansa. Woensdag moeten de tientallen historische aandeelhouders van Brussels Airlines nog hun goedkeuring geven, maar daar worden geen problemen verwacht. Donderdag wordt het akkoord op een persconferentie voorgesteld.

Lufthansa had in september aangekondigd zijn Belgische dochter volledig over te nemen. Maar de tientallen historische aandeelhouders, die na het faillissement van Sabena in 2001 de doorstart van het Belgische luchtvaartbedrijf mogelijk maakten, wilden hun vel duur verkopen. De voorbije weken werd over alle details druk onderhandeld.

Een overzicht van de vermoedelijke deal:

1. Prijs: blijft 2,6 miljoen euro

Lufthansa is sinds 2009 indirect met 45 procent de grootste aandeelhouder van Brussels Airlines. De Duitsers betaalden daar 65 miljoen voor. Ze kregen toen ook een koopoptie op de resterende 55 procent. Lufthansa licht die optie nu en hoeft daarvoor - dankzij een niet-terugbetaalde schuld van Brussels Airlines - amper 2,6 miljoen euro te betalen. Lufthansa heeft die prijs niet verhoogd.

2. Gustin CEO, Davignon voorzitter

Op bestuursgebied heeft Carsten Spohr, de CEO van Lufthansa, wel heel wat goodwill getoond. Zowel Bernard Gustin, de CEO van Brussels Airlines, als Etienne Davignon, de voorzitter van de raad van bestuur van Brussels Airlines, mag zijn functie behouden. De bevestiging van Gustin is geen verrassing: hij reed de voorbije jaren een sterk parcours. De positie van Davignon (84) was onzekerder. Maar de burggraaf kon naar verluidt rekenen op de steun van zijn kompaan Wolfgang Mayrhuber, de vroegere CEO en huidige voorzitter van Lufthansa.

De raad van bestuur zal 9 leden tellen: 5 Duitsers en 4 Belgen. Langs Belgische kant worden naast voorzitter Etienne Davignon ook Bernard Marchant (CEO van de uitgeversgroep Rossel), Theo Peeters (ex-KBC) en Emmanuel Van Innis (Engie) afgevaardigd.

Langs Duitse kant zetelt Carsten Spohr in het bestuur van Brussels Airlines. Ook de nieuwe CEO van Eurowings, Thorsten Dirks, komt erbij, net als de onlangs aangestelde financieel directeur van Lufthansa, Ulrik Svensson. Om het overwicht van de Duitsers te neutraliseren, moeten de beslissingen in de raad van bestuur nog minstens één jaar met unanimiteit genomen worden.

3. Naam: Nog 2 jaar Brussels Airlines

Brussels Airlines mag nog twee jaar zijn naam behouden omdat het een sterk merk is in België en Afrika. Wat nadien gebeurt, is onduidelijk. Een mogelijke naam is Brussels Wings, een allusie op Eurowings, de lagekostendochter van Lufthansa.

4. Werkgelegenheid: geen garanties

Brussels Airlines stelt 3.500 mensen tewerk. Maar inzake werkgelegenheid levert Lufthansa geen garanties. 'In een sector als de onze bestaan geen jobgaranties', zei Carsten Spohr eerder in een interview met De Tijd. 'Die geven we ook niet in Duitsland.'

5. Groei: 7 nieuwe vliegtuigen

Brussels Airlines rekende ook op garanties om de komende jaren verder te groeien. Vandaag heeft het bedrijf een vloot van 49 vliegtuigen. Tegen 2019 moet de luchtvaartmaatschappij 7 nieuwe vliegtuigen voor de lange afstand leasen. Door enkele boekhoudkundige problemen aarzelt Lufthansa echter om die cruciale bestelling over te nemen. Toch wordt er vanuit gegaan dat de samenwerking met de Duitse vliegreus Brussels Airlines voordelen zal opleveren. De eerste stap naar groei komt er al in de lente. Vanaf maart 2017 jaar vliegt Brussels Airlines naar Mumbai (India). Die nieuwe lijn creëert 200 nieuwe jobs.

6. Eurowings: het grote vraagteken

CEO Carsten Spohr wil de opvolger van Sabena (deels) integreren in Eurowings, het lagekostenconcept van de Duitse groep. Eurowings moet Lufthansa helpen om de gigantische concurrentie van lowcostmaatschappijen zoals Ryanair en Easyjet te overwinnen. Toch zou Brussels Airlines voorlopig zijn 'hybride model' kunnen behouden. Daarbij biedt het binnen Europa vluchten tegen lage prijzen en een redelijke service aan, maar is het ook een draaischijf voor vluchten naar Afrika. Het blijft echter afwachten hoe Eurowings evolueert, en hoe lang Brussels Airlines aan een 'verdamping' in Eurowings kan blijven weerstaan.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect

Gesponsorde berichten

n