Derde van Brussels Airport staat te koop

©BART DEWAELE/ID

De Australische groep Macquarie wil haar belang (36%) van de hand doen.

Het ziet ernaar uit dat er straks een nieuwe aandeelhouder aan boord komt bij Brussels Airport, de uitbater van de luchthaven van Zaventem. Na 14 jaar trekt de Australische financiële groep Macquarie binnenkort de verkoop van haar belang (36%) op gang. Het grootste obstakel voor de deal- een conflict met medeaandeelhouder OTPP - is zo goed als van de baan, vernam De Tijd.

De luchthaven heeft drie aandeelhouders: Macquarie (36%), het pensioenfonds van het onderwijzend personeel van de Canadese provincie Ontario (OTPP, 39%) en de Belgische staat (25% + 1 aandeel).

Macquarie besliste begin vorig jaar zijn aandelen van de hand te doen. OTPP heeft een voorkooprecht op die stukken. Omdat de Australiërs het onderste uit de kan wilden halen, gingen ze ook met andere geïnteresseerde partijen praten, tot groot ongenoegen van OTPP. Het Canadese pensioenfonds trok zelfs naar een arbitragerechtbank in Londen om te verhinderen dat Macquarie confidentiële informatie over de luchthaven zou vrijgeven aan een derde partij.

Maar dat conflict is bijna verleden tijd. De ‘vrede’ moet enkel nog geformaliseerd worden, waardoor de verkoop van het Macquarie-belang in een stroomversnelling komt. Het startschot zou in de komende weken worden gegeven.

De transactie belooft - naar Belgische maatstaven - groot te worden. Bij recente vergelijkbare deals werden luchthavens gewaardeerd op gemiddeld 20 keer hun brutobedrijfswinst (ebitda). Brussels Airport boekte in 2016 een brutobedrijfswinst van 307 miljoen euro en zou dus goed kunnen zijn voor een ondernemingswaarde (schulden incluis) van ruim 6 miljard euro.

Chinese interesse

735 miljoen
Toen Macquarie in 2004 in Brussels Airport stapte, betaalde het 735 miljoen euro voor een belang van 70 procent. De 36 procent die de Australiërs nu nog bezitten, zou wel eens 1,5 miljard kunnen opbrengen.

Trek daar de nettoschuld van af (1,7 miljard) en er blijft voor zo’n 4,4 miljard aandelenwaarde over. Dat betekent dat de 36 procent van Macquarie ongeveer 1,5 miljard euro waard is. Toen Macquarie in 2004 instapte, kocht het 70 procent van de aandelen voor 735 miljoen euro.

De kans is reëel dat er veel interesse is voor de aandelen van de Australiërs. De Brusselse luchthaven groeide de voorbije jaren fors. Vorig jaar kreeg ze 24,8 miljoen passagiers over de vloer, een record. De aandeelhouders ontvingen sinds 2013 alleen al voor ruim 350 miljoen euro dividenden.

Naar verluidt liggen er al kandidaten op vinkenslag. Vooral buitenlandse langetermijninvesteerders zoals pensioen- en infrastructuurfondsen tonen interesse, mogelijk in samenwerking met een Belgische speler. Er zou ook Chinese interesse zijn. Maar dat ligt gevoelig voor een strategisch actief als de luchthaven.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content