Donkere wolken boven luchtvaartmaatschappij VLM Brussels

VLM Brussels ontstond uit de resten van Thomas Cook Airlines Belgium. ©BELGAIMAGE

De Belgische luchtvaartmaatschappij VLM Airlines Brussels zit zonder vliegtuigen, maar CEO Harm Prins blijft optimistisch.

VLM Brussels, dat in februari ontstond uit de resten van Thomas Cook Airlines Belgium, kan voorlopig niet meer vliegen. De twee Airbussen waarover de Belgische chartermaatschappij beschikte zijn sinds kort weg.

Het ene, gehuurde vliegtuig keerde begin deze maand terug naar Thomas Cook Airlines. Het andere vliegtuig staat sinds zaterdag vast op de luchthaven van Montpellier.

De leasemaatschappij AerCap zou een vliegtuig van VLM aan de ketting hebben gelegd in Frankrijk.

Volgens de informatie van De Tijd heeft de leasemaatschappij AerCap het vliegtuig aan de ketting gelegd in Frankrijk door een gelddiscussie. Harm Prins, CEO van VLM Brussels, ontkent dat. 'Het vliegtuig is in goed overleg verhuisd en blijft ingeschreven in het Belgisch luchtvaartregister', zegt hij. 

Volgens de CEO bespaart VLM Brussel door de verhuis tijd en kosten. 'Als er in het winterseizoen nog commerciële opportuniteiten zijn en het leasebedrijf geen andere plannen heeft, kunnen we het toestel opnieuw inzetten. Nu is het stil, maar rond de kerstperiode zijn verschillende vluchten gepland.'

Antwerpen

VLM Brussels ontstond in februari van dit jaar. SHS Antwerp Aviation, het bedrijf achter het Antwerpse VLM, verkocht toen zijn Brusselse activiteiten aan de SoftFlight Holding van Marinus van Veluw. Het had die kort voordien van Thomas Cook Airlines Belgium overgenomen. Van Veluw installeerde toen Harm Prins, die kort voordien aan de kant was gezet als CEO van het Antwerpse VLM, als baas in Zaventem.

Zonder vliegtuigen valt de inkomstenstroom van VLM Airlines, waar 150 mensen werken, stil.

VLM Brussels voerde deze zomer chartervluchten uit voor maatschappijen als Thomas Cook en het Turkse BestFly. Om het traditioneel rustige winterseizoen door te komen, heeft een chartermaatschappij een financiële buffer nodig. Zonder vliegtuigen valt de inkomstenstroom van VLM Airlines, waar 150 mensen werken, stil.

Bovendien kende het bedrijf onlangs een fikse tegenvaller. Bij de verkoop in februari bedong Prins naar eigen zeggen dat de holding boven VLM Antwerpen de voordien gemaakte verliezen in Brussel zou aanzuiveren. De Chinezen weigerden echter de geëiste 1,8 miljoen euro te betalen aan hun oud-CEO

China

VLM Brussels koestert nochtans ambitieuze uitbreidingsplannen. Prins wil vanaf 2019 vluchten naar China aanbieden. Hij heeft daarvoor naar eigen zeggen al twee A330's vastgelegd en contracten met klanten getekend. 

'We zijn nu volop bezig met het rondkrijgen van de nodige financiering en hopen dat binnen de week af te ronden', zegt Prins aan De Tijd. De CEO wilde de nieuwe investeerder eigenlijk woensdag al aankondigen, maar dat lukte niet. 

Verschillende waarnemers tonen zich sceptisch over de toekomst van het bedrijf. 'Als er volgende week geen oplossing is, is het kalf verdronken', zegt een insider.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud