Doodziek Malaysia schrapt 6.000 banen

De verdwijning van lijnvlucht MH 370 vormde voor het al getroubleerde Malaysian de de nekslag. ©Bloomberg

Malaysia Airlines voert na twee crashes een zware herstructurering door en schrapt 6.000 banen, bijna een derde van het personeel.

Malaysia Airlines beleeft een ‘annus horribilis’. Op 8 maart verdween vlucht MH370van de radar met 239 mensen aan boord. Het toestel was op weg van Kuala Lumpur naar Peking. Ondanks een internationale speuractie is van de Boeing B777  nog altijd geen spoor, maar dat het ergens in de Indische Oceaan is neergestort en alle 239 inzittenden zijn omgekomen, daaraan twijfelt niemand.

Op 17 juli werd vlucht MH17, van Amsterdam naar Kuala Lumpur, boven Oekraïne neergehaald door een raket, vermoedelijk afgevuurd door de pro-Russische rebellen. Daarbij kwamen 298 mensen om het leven, er waren geen overlevenden. Net als de eerste keer ging het om een Boeing B777.

De twee rampen hadden een verwoestend effect op het imago van de luchtvaartmaatschappij, die al in de rode cijfers zat, en deden reizigers afhaken. De gecumuleerde verliezen sinds begin 2011 zijn trouwens opgelopen tot 4,9 miljard ringgit (1,2 miljard euro). Daarom ziet Malaysia Airlines zich genoodzaakt een zware herstructurering door te voeren waarbij slechts 14.000 van de 20.000 jobs behouden blijven. De hele operatie zal 6 miljard ringgit (1,4 miljard euro) kosten. En daar blijft het niet bij.

Het overheidsfonds Khazahan Nasional , dat Malaysia Airlines voor 70 procent controleerde, zal de luchtvaartmaatschappij rond het einde van het jaar van de beurs halen en zo volledig eigenaar worden. Topman Ahmad Jauhari Yahya blijft aan boord tot 1 juli 2015. Het is de bedoeling Malaysia in drie jaar weer rendabel te maken. Over drie tot vijf jaar zou de maatschappij dan opnieuw naar de beurs worden gebracht. Los van die twee rampen leed de maatschappij de laatste jare ook steeds meer onder de concurrentie van het eveneens Maleisische AirAsia dat vooral lagekostenvluchten organiseert.

Het aandeel was de voorbije beursdag - die vrijdagmorgen eindigde in Kuala Lumpur - geschorst. Daarvoor sloot het op 0,25 ringit, exact dezelfde koers als de dag voor de verdwijning van de B777. Het is dus duidelijk dat de groep al langer met structurele problemen kampte en helemaal uit de gratie van de belegger was gevallen. Een blik over het koersverloop van de laatste 5 jaar illustreert dat duidelijk.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud