‘Elektrisch vliegen komt er snel aan'

Het hybride toestel van Zunum Aero. ©REUTERS

Richt u ook wel eens de ogen ten hemel tijdens het filerijden? Mogelijk zoeft daar binnenkort ook echt een oplossing. De komende decennia zullen elektrische vliegtuigen en taxi’s er rondvliegen.

Bij vliegtuigbouwers is het al lang niet meer de vraag of we elektrisch zullen vliegen, maar wel wanneer. Zunum Aero, een start-up gesteund door Boeing en de luchtvaartmaatschappij JetBlue, wil tegen 2022 een hybride lijnvliegtuig voor 15 passagiers op de markt brengen. Airbus werkt samen met Rolls Royce en Siemens om tegen 2030 een hybride vliegtuig voor 50 tot 100 passagiers te bouwen. De kans dat we binnen tien jaar veel meer en vooral elektrischer vliegen, zit er dik in.

De omschakeling naar elektrische vliegtuigen is nodig om de Europese klimaatdoelstellingen te halen. Vliegtuigen op kerosine zijn enorm vervuilend en nemen 2 procent van de menselijke CO2-uitstoot voor hun rekening. Er wordt verwacht dat die uitstoot verdriedubbelt tegen 2050 als er meer mensen zich met het vliegtuig gaan verplaatsen.

Op 20 minuutjes vlieg je met een taxi van Antwerpen naar Brussel.
Kris Van der Plas
Vlaamse luchtvaartfederatie FLAG

De grootste uitdaging voor elektrische passagiersvliegtuigen is de batterij. Er zijn nog geen exemplaren die een vliegtuig lang genoeg in de lucht kunnen houden. Om een vlucht uit te voeren heeft een vliegtuig aan boord tientallen megawatts nodig. Om die energie te leveren zijn de batterijen van nu nog veel te groot.

Maar de capaciteit van batterijen verbetert met 7 procent per jaar. Als de technologie die tendens aanhoudt, zullen batterijen in tien jaar al dubbel zoveel energie bevatten. Het aantal passagiers en de afstand van hybride en elektrische vliegtuigen zullen dan ook uitbreiden. De korteafstandsvluchten van eerder honderden dan duizenden kilometers zullen het eerst overstappen naar elektrische aandrijving. Dat is de grootste brok van het dagelijkse luchtverkeer en perkt de CO2-uitstoot al stevig in.

Het hybride toestel van Zunum Aero. ©REUTERS
Uber Elevate ©Uber
lilium jet ©rv
Volocopter ©rv
Airbus E-Fan X ©rv
CityAirbus ©airbus

Vliegende taxi’s

Spreken we voor elektrische vliegtuigen over tien jaar, dan geldt voor vliegende taxi’s dat we er de komende jaren al mee van de grond gaan. Zowel traditionele spelers (Airbus en NASA) als nieuwe start-ups (Lilium, Uber en Kitty Hawk) staan op het punt hun prototype in de lucht te brengen. Toyota investeerde in de vliegende auto SkyDrive om hem klaar te stomen tegen de Olympische Spelen van 2020 in Tokio. Dubai heeft dan weer plannen om zijn rijdende taxiverkeer te vervangen door zijn vliegende tegenhanger.

Het zorgt voor een geheel nieuwe vorm van luchtverkeer. Hoe dat netwerk er concreet zal uitzien, is nog niet geweten. ‘Elektrisch vliegen maakt dan wel minder lawaai, constant over ons heen zoevende taxi’s en drones veroorzaken ook geluidsoverlast’, zegt Kris Van der Plas van de Vlaamse luchtvaartfederatie FLAG.

Het is eenvoudiger om zelfvliegende vliegtuigen in de lucht te krijgen dan zelfrijdende wagens op de baan.
Kris Van der Plas
Vlaamse luchtvaartfederatie FLAG

Heel wat Europese steden zijn ook niet aangepast aan meer luchtverkeer. ‘In modernere steden zoals Dubai is het veel eenvoudiger om vliegende taxi’s uit te rollen, omdat ze heel wat meer hoogbouw hebben waar zo’n vliegende taxi probleemloos kan landen’, aldus Van der Plas.

Vliegende taxi’s zullen vooral pendelaars die het fileleed en de treinvertragingen meer dan beu zijn, als muziek in de oren klinken. ‘Op 20 minuutjes kan je van Antwerpen in Brussel staan.’ Ook het verkeer binnen grote steden kan zo’n aderlating wel gebruiken. ‘Het kan ook een goedkopere optie zijn voor het heel snel vervoer zoals orgaantransport dat nu door een helikopter gebeurt’, zegt Van der Plas.

Voor vliegende taxi’s is een piloot per vliegtuig te kostelijk. Niet alleen zijn loon speelt mee. Hij neemt ook een zitplek in, waardoor er minder zitjes zijn om te verkopen in het al krappe toestel. Bovendien kampt de luchtvaart met een enorm tekort aan piloten. ‘Als er dan ook voor elke vliegende taxi een piloot nodig is, wordt dit onmogelijk’, aldus Van Der Plas.

Volgens hem is het dan ook eenvoudiger om zelfvliegende vliegtuigen in de lucht te krijgen dan zelfrijdende wagens op de baan. Het luchtruim is een heel gecontroleerde ruimte, waarbij trajecten vastliggen. Afwijkingen zijn eerder een uitzondering dan de regel, wat heel anders is dan op de weg. Toch is de navigatie en noodprocedure complex genoeg om niet te kunnen terugvallen op eenvoudige computercommando’s, waardoor artificiële intelligentie nodig is. De regelgeving rond drones had mede hierdoor al heel wat voeten in de aarde. Dat zal steevast strenger zijn voor vliegende tuigen met passagiers die boven drukke steden bewegen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud